Check Engine!

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Check Engine!

Bericht door Ghiaap »

Gisteren maakte ik met mijn vrouw nog een lange rit naar mijn moeder in Schagen en weer terug naar de Achterhoek waar ik woon. We zeiden nog tegen elkaar hoe fijn de Forester nog rijdt na 332.000 kilometer. Nog geen een keer heeft ie ons, in de bijna 3 jaar dat we ermee rijden, laten staan. Dus zij mijn vrouw dat ze nog best weer een Forester zou willen rijden als er nog een andere auto moet komen.

Vanmorgen reed ik naar het station en begon, zal je altijd zien, het "Check Engine" lampje te branden. Ook leek het alsof de temperatuur meter iets hoger stond dan normaal en een beetje schommelde maar dat kan verbeelding zijn. Verder reed ie prima. Geen stotter of inhouden alleen dat gemene rode lampje.

Vanavond breng ik hem naar mijn garage en laat hem meteen vervroegd keuren. Ik heb al even gezocht op internet naar mogelijke oorzaken. Die kunnen natuurlijk heel divers zijn dus het uitlezen van de foutcodes zal uitsluitsel moeten geven. Ik ben benieuwd waar ik aan moet denken. Wat zijn voor de hand liggende storingen? Kan het eenmalig zijn of is dit het begin van het einde en moet ik alvast beginnen met zoeken naar een andere Forester. Toevallig zit ik nu goed in de slappewas dus heb ik ook wel weer zin in iets anders. Liefst een turbo met alle opties van het model tot 2002. Aanbod is niet erg groot momenteel dus het wordt flink zoeken denk ik
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Check Engine!

Bericht door fahtal »

Kan van alles zijn. Bij mij was het en lekke uitlaat waardoor de labdasonde van streek was
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Re: Check Engine!

Bericht door Ghiaap »

Daar zit ik ook aan te denken. Vorig jaar was de uitlaat gescheurd op de eerste kat. Die kon nog goed worden gelast maar ik denk zo maar dat het nu op is.
Ik heb altijd al wat gedoe met de uitlaat gehad naast de rammelende hitteschilden vond ik dat de complete uitlaat behoorlijk onder de auto uitstak. Toch bleek ie goed vast te zitten ook is een steun een keer gelast. Het voorste deel van de uitlaat is nog origineel de laatste demper is wel vervangen.
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Check Engine!

Bericht door fahtal »

Meestal Brand die dan als je gas los laat en uitrolt. Na een tijdje rijden gaat die wel weer uit.
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Re: Check Engine!

Bericht door Ghiaap »

Toen ik gisteravond de auto wegbracht naar de garage wist ik de oorzaak: het is de speedsensor die kaduuk is.
Kilometerteller en snelheidsmeter deden niks meer. Sensor kost 8 eurie volgens de garage die de diagnose bevestigde na alle codes te hebben uitgelezen.

Verder is er rechtsachter een kapot wiellager gevonden en 2 lampjes van de kentekenplaatverlichting die moeten worden vervangen en dan heeft ie weer een verse APK.

Dus dat alles valt me helemaal mee. De Forester krijgt een grote beurt en dan ga ik er weer een jaar mee tuffen.
Hoewel, die turbo lijkt me nog steeds aantrekkelijk....
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: Check Engine!

Bericht door Mark »

Die turbo lonkte ook naar mij, maar euh ja. Ik zou een complete auto hebben voor nog geen 9K. Echter achteraf misschien maar beter de turbo kunnen nemen, drinkt nauwelijks meer. Afhankelijk van je rechtervoet, dit gebaseerd op de specificaties.

En ik heb nu een hoop ellende gekocht van een ander o.a. kleppen niet gesteld en automatenbak moet behandeld worden.

De turbo en degene die ik nu heb dat scheelde ruim 50k kilometer.

Mocht de turbo ooit stuk gaan dan heb je voor nog geen 600 euro een nieuwe incl montage. Dat is stukken goedkoper dan welk merk dan ook.
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Re: Check Engine!

Bericht door Ghiaap »

Ik heb je verhaal gelezen Mark. Je hebt zeker vette pech... Je zou bijna geen Sub meer willen kopen als je alles wat jij meemaakt zou overkomen.
Toch geloof ik dat het technisch goede auto's zijn, mits ze goed behandeld en onderhouden zijn. Mijn ouwe Forester (16 jaar) verdient zeker geen cosmetische schoonheidsprijs en toen ik hem particulier kocht was er ook wat achterstallig onderhoud. Inmiddels heb ik hem 3 jaar en heb er zo'n 70.000 km mee gereden zonder ècht noemenswaardige problemen bij 332.000 km. En wat er mankeerde kon eenvoudig en goedkoop worden opgelost!
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Check Engine!

Bericht door eduard »

Zeer regelmatig lees ik forse kilometerstanden bij de subaru' s in vergelijking met andere merken! Toch stukje degelijkheid toch?
En ja, bij standen van 300.000 km en dan wiellagers versleten lijkt mij dan niet vreemd. Veel auto voor weinig, behalve dan dat er wat meer brandstof verbruikt. Maar dan heb je ook wat.
Wellicht dat de onderhoudskosten van andere merken hoger liggen zodat de brandstofkosten hiermee compenseren. Of heb ik dit verkeerd begrepen?
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Check Engine!

Bericht door Louis »

Eduard, nieuwe auto's zijn lang niet zo zuinig als wordt beloofd. Subaru geeft als een van de weinigen realistische verbruikscijfers op en er wordt dan weinig over geklaagd. De hoge onderhoudskosten van nieuwe auto's komen volgens mij door a: die glazen paleizen waar dealers in zitten moeten betaald worden en b: moderne auto's zijn zo onnodig complex dat je er haast niets meer zelf aan kan doen dus moet je wel naar de dealer. Wie geld wil besparen heeft zo z'n adresjes voor de juiste klussen. Sinds Sille failliet is, en ik geleerd heb dat ik met 1 telefoontje honderden euro's heb bespaard toen mijn lpg installatie kaduuk was, kom ik niet meer bij de merkdealer.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Check Engine!

Bericht door erichendri »

Zolang er geen storingen zijn aan die nieuwe auto's kan
je gewoon zelf het onderhoud doen.
Bougies, remmen , filters en poetsen :shock:

Eric
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Check Engine!

Bericht door dj rene »

Voor nog geen €100- heb je toch al een aardige OBD2 uitlezer die op jou auto van toepassing is.
Ik heb er in elk geval één voor de VAG groep voor mijn T4.
Dit werkt perfect.
En ik hoef echt niet meer naar de garage of dealer.
Alle computers en censoren die er in zitten kan ik er mee benaderen.
Ook kun je de interval van je beurten er mee aanpassen of veranderen.
En mocht er een storing zijn die je opgelost hebt, kun je deze ook weer resetten.
Ja ik zeg lang leve China. :mrgreen:
Voor de Subaru's die na 2000 in Europa zijn geleverd zijn er toch ook geschikte OBD2 uitlees apparaten?

Voor het testen van mijn EJ20 motoren gebruik ik nog steeds de zelf diagnose.
Dit werkt ook heel goed met het lijstje met codes in de hand kom je dan ook weer een heel eind. :ugeek:

Dus onderhoud is best redelijk te doen aan een moderne auto.


Groet René 8-)
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: Check Engine!

Bericht door Mark »

Sinds Sille falliet is... Even inhaken: Sille blijkt niet voor nop op de fles gegaan te zijn.

De verhalen zijn niet van de lucht.

Volgens de verhalen blijkt het zo te zijn dat ze klanten hebben laten betalen voor beurten/onderdelen/reparaties die alleen op papier uitgevoerd waren.

Kan me vergissen, maar ik heb dit uit vrij betrouwbare bron.

ontopic:

Ik heb voor 15 euro een bleutooth dongle gekocht via marktplaats en kan vrijwel alles uitlezen.
Plaats reactie