onregelmatig lopen, lijkt ok nu ;-) nu genieten van de fozz
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: onregelmatig lopen, **kleppen worden gesteld**
En misschien gelijk een enkele spanrol of geleiderol.
Eric
Eric
Re: onregelmatig lopen, hmmzz verder zoeken kleppen OK
Okay dus even resume:
Afdichtingen rond de krukas
distributie + spanrollen
Waterpomp
geperst metalen plaatje op de bak
2 multi riemen voor op de motor
16 stelbekers variatie aan maatvoeringen + klein materiaal
2 blikken Subaru ATF olie + filter (heb ik al gehaald incl ringetje) bak zit aan motor, de rest van de leidingen in de auto. Er gaat vloeistof uit bij het verwijderen van alles. Kunnen ze het net zo goed verversen. Is toch hard nodig.
Knappe werkbeschrijving met aantal nm trekkracht van de ratelset voor de krukas houders.
Afdichtingen rond de krukas
distributie + spanrollen
Waterpomp
geperst metalen plaatje op de bak
2 multi riemen voor op de motor
16 stelbekers variatie aan maatvoeringen + klein materiaal
2 blikken Subaru ATF olie + filter (heb ik al gehaald incl ringetje) bak zit aan motor, de rest van de leidingen in de auto. Er gaat vloeistof uit bij het verwijderen van alles. Kunnen ze het net zo goed verversen. Is toch hard nodig.
Knappe werkbeschrijving met aantal nm trekkracht van de ratelset voor de krukas houders.
Laatst gewijzigd door Mark op 28 apr 2014 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: onregelmatig lopen, **kleppen worden gesteld**
euhm kleppen hoeven dus niet gesteld te worden.
Het is dus iets anders. We hebben gebeld met diverse dealers en autodata bekeken. Autodata geeft zo en zo de verkeerde waarde weer.
Maar dit zijn de waarden en een ervaren monteur heeft mij gemeld en verzekerd, dat dit geen verkeerde waarden zijn.
Motor lag er naast in takel op een kar, dus alles is goed gemeten. Zelfs had hij nog een nieuw voelermaatje gehaald.
Nu maar verder kijken waarom de auto af en toe bokt of raar start/loopt.
Wat wordt er wel gedaan:
- Bakolie met filter
- distributie met waterpomp en alle spanrollen. Ook al zag het er nog goed uit.
Wat wel zo is dat er straks weer lekkere verse koelvloeistof / koudemiddel / bakolie.
Maar moeten al die rollen meegenomen worden? En wanneer moet de waterpomp gedaan worden. Want volgens mij is dit al een keer gedaan en waterpomp is maar een mee loper.
Het is dus iets anders. We hebben gebeld met diverse dealers en autodata bekeken. Autodata geeft zo en zo de verkeerde waarde weer.
Maar dit zijn de waarden en een ervaren monteur heeft mij gemeld en verzekerd, dat dit geen verkeerde waarden zijn.
Motor lag er naast in takel op een kar, dus alles is goed gemeten. Zelfs had hij nog een nieuw voelermaatje gehaald.
Nu maar verder kijken waarom de auto af en toe bokt of raar start/loopt.
Wat wordt er wel gedaan:
- Bakolie met filter
- distributie met waterpomp en alle spanrollen. Ook al zag het er nog goed uit.
Wat wel zo is dat er straks weer lekkere verse koelvloeistof / koudemiddel / bakolie.
Maar moeten al die rollen meegenomen worden? En wanneer moet de waterpomp gedaan worden. Want volgens mij is dit al een keer gedaan en waterpomp is maar een mee loper.
Re: onregelmatig lopen, hhmmz kleppen OK, verder zoeken... T
So close and yet so far...
Waarom willen ze de stelbekers niet vervangen? De boel ligt nu toch open.
Blijven aandringen, ook al moet je de stelbekers zelf meenemen (die je stiekem bij een officiële Subaru merkdealer hebt gehaald )... maar hoe weet je de juiste maten?
Over de looprollen zijn de meningen verdeeld: sommigen durven er nog wel mee door maar anderen niet. Je kan ze testen door ze met 2 vingers bij de binnenring vast te pakken en er een flinke draai aan te geven aan de buitenring. Zolang ze geen hard gonzend geluid maken en geen speling hebben zijn ze nog goed, het zijn net kogellagers met een ring erom. Maar voor de kosten zou ik er geen risico's mee nemen.
De waterpomp is een meeloper maar wel een belangrijke, dus vervangen als het kan, nu kunnen ze er goed bij. Better safe than sorrow...
Succes ermee. .
Waarom willen ze de stelbekers niet vervangen? De boel ligt nu toch open.
Blijven aandringen, ook al moet je de stelbekers zelf meenemen (die je stiekem bij een officiële Subaru merkdealer hebt gehaald )... maar hoe weet je de juiste maten?
Over de looprollen zijn de meningen verdeeld: sommigen durven er nog wel mee door maar anderen niet. Je kan ze testen door ze met 2 vingers bij de binnenring vast te pakken en er een flinke draai aan te geven aan de buitenring. Zolang ze geen hard gonzend geluid maken en geen speling hebben zijn ze nog goed, het zijn net kogellagers met een ring erom. Maar voor de kosten zou ik er geen risico's mee nemen.
De waterpomp is een meeloper maar wel een belangrijke, dus vervangen als het kan, nu kunnen ze er goed bij. Better safe than sorrow...
Succes ermee. .
Laatst gewijzigd door Louis op 28 apr 2014 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: onregelmatig lopen, hhmmz kleppen OK, verder zoeken... T
Kan wel blijven aandringen, maar de waarden zijn goed.
Heb dit hem laten informeren bij Tuijp in de middenbeemster.
Zelf heb ik dit nog even nagebeld ter verificatie. De kleppen zijn echt goed, dit is mij gegeven.
Hij gaat distributie, spanrollen, waterpomp vervangen. Daarna gaat alles er weer in.
Als alles erin zit gaat hij de bakolie vervangen, filter heb ik hem gegeven.
Motor is er zo uit trouwens met een Forester 1,5 uur werk en hij is weg LOL.
Had hem vanmorgen om half negen neergezet en om elf uur was het eruit, open en gemeten. Hij heeft er niet constant aan kunnen werken er zat nog wat aanloop van klanten tussen.
Zelf heeft hij altijd ook oude alfa's SUD gereden met dubbele carburateur, ik denk nu wel dat hij weet wat hij doet.
Heb dit hem laten informeren bij Tuijp in de middenbeemster.
Zelf heb ik dit nog even nagebeld ter verificatie. De kleppen zijn echt goed, dit is mij gegeven.
Hij gaat distributie, spanrollen, waterpomp vervangen. Daarna gaat alles er weer in.
Als alles erin zit gaat hij de bakolie vervangen, filter heb ik hem gegeven.
Motor is er zo uit trouwens met een Forester 1,5 uur werk en hij is weg LOL.
Had hem vanmorgen om half negen neergezet en om elf uur was het eruit, open en gemeten. Hij heeft er niet constant aan kunnen werken er zat nog wat aanloop van klanten tussen.
Zelf heeft hij altijd ook oude alfa's SUD gereden met dubbele carburateur, ik denk nu wel dat hij weet wat hij doet.
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: onregelmatig lopen, hhmmz kleppen OK, verder zoeken... T
Laat hem in elk geval nieuwe klepdekselpakkingen gebruiken.
Rollen bij DOHC bij 1000 vervangen, bij SOHC zuiterlijk bij 2e riemwissel (200.000 km). Waterpomp idem.
Rollen bij DOHC bij 1000 vervangen, bij SOHC zuiterlijk bij 2e riemwissel (200.000 km). Waterpomp idem.
Gewoon omdat het kan.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: onregelmatig lopen, hhmmz kleppen OK, verder zoeken... T
Kleppen staan goed, dus waarom de bekers vervangen.
Zet deze km stand en datum in je onderhoudsboekje.
Rollen beoordelen na ze een slinger gegeven te hebben.
Doe ze zelf ook niet altijd.
Waterpomp ook bij 300000 niet vervangen.
Eric
Zet deze km stand en datum in je onderhoudsboekje.
Rollen beoordelen na ze een slinger gegeven te hebben.
Doe ze zelf ook niet altijd.
Waterpomp ook bij 300000 niet vervangen.
Eric
Re: onregelmatig lopen, hhmmz kleppen OK, verder zoeken... T
ik heb zo juist nog even een andere dealer gebeld. Kleinwier in Zwijndrecht, heb daar gesproken met Richard.
auto heeft nu 184 dkm gedraaid, volgens de boeken is dit de eerste keer dat de kleppenspeling wordt gecontroleerd of gesteld. De klepspeling is zo minimaal dat we toch besloten hebben het zo te laten.
De klepdeksel pakkingen zijn nog goed, daar had hij zelf ook al naargekeken.
Ik moet met de auto even naar een dealer, daar de software laten updaten en het stationair toerental even omhoog laten zetten. Gaat om iets van 100 toeren. Echt niet veel. Maar dan loopt hij stationair net even beter.
Ook heb ik gevraagd naar het feit of een klepsmeersysteem werkt. Hier bleek uit dat hij dit waarschijnlijk niet mocht vertellen vanwege een terughoudende reactie, maar het bleek wel zo te zijn dat de klepspeling minder was bij auto's met zo'n systeem dan zonder.
Kortom het komt er dus op neer dat zo'n systeem wel werkt, maar niet de heilige graal is, m.a.w. het moet wel een keer gebeuren de klepstel beurt.
En klepspeling opmeten is dus achteraf gebleken simpeler dan verwacht. Het vervangen van die schotels is veel werk, wat wel zo is dat er op die schotels een maatvoering staat. Aan de hand van het cijfer wat erop staat kom je er dus achter welke maat schotel je terug moet stoppen. Dat is dus een kwestie van de maat nemen van de schotel en de speling tussen de as.
auto heeft nu 184 dkm gedraaid, volgens de boeken is dit de eerste keer dat de kleppenspeling wordt gecontroleerd of gesteld. De klepspeling is zo minimaal dat we toch besloten hebben het zo te laten.
De klepdeksel pakkingen zijn nog goed, daar had hij zelf ook al naargekeken.
Ik moet met de auto even naar een dealer, daar de software laten updaten en het stationair toerental even omhoog laten zetten. Gaat om iets van 100 toeren. Echt niet veel. Maar dan loopt hij stationair net even beter.
Ook heb ik gevraagd naar het feit of een klepsmeersysteem werkt. Hier bleek uit dat hij dit waarschijnlijk niet mocht vertellen vanwege een terughoudende reactie, maar het bleek wel zo te zijn dat de klepspeling minder was bij auto's met zo'n systeem dan zonder.
Kortom het komt er dus op neer dat zo'n systeem wel werkt, maar niet de heilige graal is, m.a.w. het moet wel een keer gebeuren de klepstel beurt.
En klepspeling opmeten is dus achteraf gebleken simpeler dan verwacht. Het vervangen van die schotels is veel werk, wat wel zo is dat er op die schotels een maatvoering staat. Aan de hand van het cijfer wat erop staat kom je er dus achter welke maat schotel je terug moet stoppen. Dat is dus een kwestie van de maat nemen van de schotel en de speling tussen de as.
Laatst gewijzigd door Mark op 29 apr 2014 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: onregelmatig lopen, hhmmz kleppen OK, verder zoeken... T
De speling staat nu ietsje ruimer dan voorschrift maar juist op LPG kan dat geen kwaad; heb je meer 'tijd' tot de volgende keer stellen.
Gewoon omdat het kan.
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: onregelmatig lopen, hhmmz kleppen OK, verder zoeken... T
DOHC rollen en waterpomp zijn veel zwaarder belast door de andere hoek die de riem over de rollen maakt.erichendri schreef:Kleppen staan goed, dus waarom de bekers vervangen.
Zet deze km stand en datum in je onderhoudsboekje.
Rollen beoordelen na ze een slinger gegeven te hebben.
Doe ze zelf ook niet altijd.
Waterpomp ook bij 300000 niet vervangen.
Eric
Gewoon omdat het kan.
Re: onregelmatig lopen, hhmmz kleppen OK, verder zoeken... T
OKAY, thanks. Hier heb ik iets aan, hij is hem nu aan het dichtbouwen. Daarna gaat blokkie er weer in.
ziet er erg leuk uit, zo die schotels, krukassen gewoon 4 stuks
Ik heb gegoten assen erin zitten. De markering met die -> klopt ook allemaal.
bougies zijn goed.
Dus hop er weer in na vervangen van disitributie en waterpomp en dan zal de olie vervangen worden van de bak. En dan morgen wellicht naar de dealer voor nieuwe software op de computer en het stationaire toerental maar eens te laten verhogen.
Ook de tip gehad van als de auto niet start, ook al rijdt je op LPG je start altijd op benzine, er zit een terguslagklep in het brandstof circuit wat ervoor zorgt dat de benzine terugloopt naar de tank. Het kan wel eens zo zijn dat die klep stuk is of dienst weigerd en dat daarom de auto niet start.
De software update waarover gesproken was die zou dus ook niet starten en rommelig lopen en zelfs inhouden kunnen oplossen. Mits deze er nog niet op staat. Anders wordt het weer verder zoeken.
Tips blijven welkom natuurlijk.
ziet er erg leuk uit, zo die schotels, krukassen gewoon 4 stuks
Ik heb gegoten assen erin zitten. De markering met die -> klopt ook allemaal.
bougies zijn goed.
Dus hop er weer in na vervangen van disitributie en waterpomp en dan zal de olie vervangen worden van de bak. En dan morgen wellicht naar de dealer voor nieuwe software op de computer en het stationaire toerental maar eens te laten verhogen.
Ook de tip gehad van als de auto niet start, ook al rijdt je op LPG je start altijd op benzine, er zit een terguslagklep in het brandstof circuit wat ervoor zorgt dat de benzine terugloopt naar de tank. Het kan wel eens zo zijn dat die klep stuk is of dienst weigerd en dat daarom de auto niet start.
De software update waarover gesproken was die zou dus ook niet starten en rommelig lopen en zelfs inhouden kunnen oplossen. Mits deze er nog niet op staat. Anders wordt het weer verder zoeken.
Tips blijven welkom natuurlijk.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: onregelmatig lopen, hhmmz kleppen OK, verder zoeken... T
Ben even een klein beetje verbaasd, lijkt mij dat je de klepspeling kunt controleren
met de motor nog in de auto.
Distributie is ook te vervangen met de motor er nog in.
Of snap ik het niet of vinden ze het leuk om onzinnige dingen te doen.
Die klep kan inderdaad stuk zijn maar aan de andere kant heeft je pomp het in een
kleine seconde weer op de juiste druk.
Maar dat kunnen ze controleren door er een drukmeter tussen te hangen en een paar uurtjes te laten staan.
Ook dit zouden ze zelf kunnen bedenken.
Eric
met de motor nog in de auto.
Distributie is ook te vervangen met de motor er nog in.
Of snap ik het niet of vinden ze het leuk om onzinnige dingen te doen.
Die klep kan inderdaad stuk zijn maar aan de andere kant heeft je pomp het in een
kleine seconde weer op de juiste druk.
Maar dat kunnen ze controleren door er een drukmeter tussen te hangen en een paar uurtjes te laten staan.
Ook dit zouden ze zelf kunnen bedenken.
Eric
Re: onregelmatig lopen, lijkt ok nu ;-) nu genieten van de f
De motor is eruit geweest op advies van diverse garages omdat de motor nogal schudde. En het eerste advies was check de kleppen, ga maar stellen.
Dus ik heb hier ook op aangedrongen. Want ik wil gewoon een goede auto .uit ;-0
Nu is de motor eruit geweest, alles is gecontroleerd. Van een deel is mij niet vertelt wat er gedaan is heb ik het idee van. Zal me ook een worst zijn.
Maar ik moet zeggen ten eerste de auto rijdt heel anders, de bak begint beter te schakelen, de auto heeft niet meer raar gelopen of mij laten staan bij koude start.
Bakolie met filter is wel vervangen en ze hebben 4 liter ATF HP Subaru erin gegooid. Over een paar honder kilometer moet nog een keer de olie eruit en nieuwe erin, dan is het mooi rood.
Ik zal 5 liter bestellen via: http://link.marktplaats.nl/m799211224 dat kost maar 12 euro per liter. Dit in tegenstelling tot een blik Subaru ATF HP 25 euro de liter excl btw. Dus een blik van 4 liter kost gewoon 120 euro. Beetje te gek, daar heb ik 10 liter voor.
Ook is er gisteren nieuwe software op gegaan, de auto is er alleen maar beter van gaan functioneren. Er stond 71 op er staat nu 73 op, 2 versies hoger.
So far so good.
Bij de garage waar ik hem had gebracht in de Middenbeemster hebben ze wel vermoedens wat ze gedaan hebben met de auto. Ik ben er zeker niet slechter op geworden zeiden ze.
Mochten er nog grote ingrijpende verbeteringen zijn, laat ik dat hier weten.
Dus ik heb hier ook op aangedrongen. Want ik wil gewoon een goede auto .uit ;-0
Nu is de motor eruit geweest, alles is gecontroleerd. Van een deel is mij niet vertelt wat er gedaan is heb ik het idee van. Zal me ook een worst zijn.
Maar ik moet zeggen ten eerste de auto rijdt heel anders, de bak begint beter te schakelen, de auto heeft niet meer raar gelopen of mij laten staan bij koude start.
Bakolie met filter is wel vervangen en ze hebben 4 liter ATF HP Subaru erin gegooid. Over een paar honder kilometer moet nog een keer de olie eruit en nieuwe erin, dan is het mooi rood.
Ik zal 5 liter bestellen via: http://link.marktplaats.nl/m799211224 dat kost maar 12 euro per liter. Dit in tegenstelling tot een blik Subaru ATF HP 25 euro de liter excl btw. Dus een blik van 4 liter kost gewoon 120 euro. Beetje te gek, daar heb ik 10 liter voor.
Ook is er gisteren nieuwe software op gegaan, de auto is er alleen maar beter van gaan functioneren. Er stond 71 op er staat nu 73 op, 2 versies hoger.
So far so good.
Bij de garage waar ik hem had gebracht in de Middenbeemster hebben ze wel vermoedens wat ze gedaan hebben met de auto. Ik ben er zeker niet slechter op geworden zeiden ze.
Mochten er nog grote ingrijpende verbeteringen zijn, laat ik dat hier weten.
Re: onregelmatig lopen, lijkt ok nu ;-) nu genieten van de f
Nu wil ik alleen nog maar meer weten over wat ze hebben gedaan...
"I feel Legacy"
Re: onregelmatig lopen, lijkt ok nu ;-) nu genieten van de f
ja dat had ik in de eerste instantie ook.
Maar dat krijg ik wellicht niet te horen.
Ik zal even advies vragen over wat er gedaan kan zijn.
Want degene bij wie de software erin werd gezet had wel een vermoeden en ik ben er zeker niet slechter van geworden.
Maar dat krijg ik wellicht niet te horen.
Ik zal even advies vragen over wat er gedaan kan zijn.
Want degene bij wie de software erin werd gezet had wel een vermoeden en ik ben er zeker niet slechter van geworden.
Re: onregelmatig lopen, lijkt ok nu ;-) nu genieten van de f
Hallo, ik ben nieuw hier, vandaar een beetje late reactie. In de gasverdeler zit een papierfilter, als dat te oud is, dan gaat de auto over op benzine bij optrekken. Je kunt dan inderdaad handmatig weer terug op lpg.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: onregelmatig lopen, lijkt ok nu ;-) nu genieten van de f
Pollux, dat valt wel mee.
Dat zou als eerste gebeuren boven de 5500 rpm.
Eric
Dat zou als eerste gebeuren boven de 5500 rpm.
Eric
Re: onregelmatig lopen, lijkt ok nu ;-) nu genieten van de f
Pas vervangen, kan nu wel bijna leegrijden zonder regelmatig heen en weer schakelen.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: onregelmatig lopen, lijkt ok nu ;-) nu genieten van de f
Dat ligt aan wat anders.
Heb in 20 jaar tijd nooit zo'n lpg filter vervangen als
monteur bij mazda.
Eric
Heb in 20 jaar tijd nooit zo'n lpg filter vervangen als
monteur bij mazda.
Eric
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: onregelmatig lopen, lijkt ok nu ;-) nu genieten van de f
Denk dat geen één garage dit filter vervangt.
Een gasboer wel, is extra omzet.
Eric
Een gasboer wel, is extra omzet.
Eric