startprobleem Legacy Turbo - opgelost

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 354
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:46

startprobleem Legacy Turbo - opgelost

Bericht door Matthijs »

Vanochtend wilde de Legacy Turbo niet starten. Startmotor draait goed rond en klinkt goed. Ik had geen tijd om de wegenwacht te laten komen en ben met de GX naar mijn werk gegaan.
Wat kan het zijn ?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: startprobleem Legacy Turbo

Bericht door SP-Boxer »

Kunnen mi. 2 dingen zijn:

- Geen brandstof toevoer
- Geen vonk

Plofde die af en toe wel wat, of alleen een startgeluid?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 354
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:46

Re: startprobleem Legacy Turbo

Bericht door Matthijs »

Helemaal in het begin was er een licht plofje, maar sloeg niet aan, daarna alleen startgeluid.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: startprobleem Legacy Turbo

Bericht door Bram_R »

Matthijs schreef:Helemaal in het begin was er een licht plofje, maar sloeg niet aan, daarna alleen startgeluid.
ik zou idd beginnen met even de benzine-opbrengst te controleren.
je kunt de pomp wel horen draaien of voelen aan de slangen, of natuurlijk een slang in je motorruimte (bv. degene die op je filter is aangesloten) loshalen.

Daarna idd je vonk controleren. Mocht je nog wat onderdelen willen uitwisselen (ignitor is natuurlijk een verdachte), dan heb ik nog wel wat spareparts.
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: startprobleem Legacy Turbo

Bericht door LeoneTurbo »

Ignitor gaat eigenlijk weinig stuk, slecht starten en met koude motor slecht/onregelmatig lopen duidt normaal gesproken op slechte bobines, een kwaal van de turbomotoren t/m 1996. Daar is een fix voor met latere WRX bobines, dan moeten er ook vier draden doorgelust worden (ignitor is dan ook niet meer nodig).
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: startprobleem Legacy Turbo

Bericht door Bram_R »

Marnix schreef:Ignitor gaat eigenlijk weinig stuk, slecht starten en met koude motor slecht/onregelmatig lopen duidt normaal gesproken op slechte bobines, een kwaal van de turbomotoren t/m 1996. Daar is een fix voor met latere WRX bobines, dan moeten er ook vier draden doorgelust worden (ignitor is dan ook niet meer nodig).
klopt, de fix staat beschreven op http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=1192028

we horen wel wat het testwerk oplevert Matthijs.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 354
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:46

Re: startprobleem Legacy Turbo

Bericht door Matthijs »

Ah, dankje Marnix. Ik heb alleen niet genoeg kennis en ervaring om iets zelf te testen. En ik moet 'helaas' eerst anderhalve week naar Berlijn. Dat kwam even tussendoor. Dan heb ik in juni nog 2 weken de tijd voor de APK met een niet startende motor, die als ik het probleem een beetje begrijp ook niet door de wegenwacht aan de praat gekregen kan worden. ... :(
Edu
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 nov 2008 11:11

Re: startprobleem Legacy Turbo

Bericht door Edu »

sterkte matthijs ;)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: startprobleem Legacy Turbo

Bericht door SP-Boxer »

Ik heb ook even aan de bobines gedacht. Maar je gaat mij niet wijsmaken dat de auto met één defecte bobine niet meer gaat starten. Op 3 cilinders lopen natuurlijk weer wel.

En alle 4 de bobines op hetzelfde moment stuk? Don't think so :roll:

Daarom zoek ik het toch in het traject vóór de bobines. (Wellicht, bij hoge uitzondering, dan toch een ignitor stuk?)


Verstandigste lijkt me toch om eerst in het brandstofsysteem te gaan zoeken. Hoor je de pomp als je de sleutel op contact zet?


En overigens toch een prettige vakantie in Berlijn toegewenst! (Vliegtuig of GX?)
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: startprobleem Legacy Turbo

Bericht door LeoneTurbo »

Kijk ook eens even naar de stekker naar de brandstofpomp in de auto onder de achterbank, die 'fikken' nog wel eens door waardoor het contact slecht wordt.
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 354
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:46

Re: startprobleem Legacy Turbo

Bericht door Matthijs »

Ik hoor wel iets wat heel goed een pomp zou kunnen zijn.

trein
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: startprobleem Legacy Turbo

Bericht door Subonno »

Ik zou bijna naar je toe rijden om je te helpen maar laat dat de ANWB beter doen, gezien Matthijs z'n kennis....! ;)

Weet je al iets meer ?
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 354
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:46

Re: startprobleem Legacy Turbo

Bericht door Matthijs »

Subonno schreef:Ik zou bijna naar je toe rijden om je te helpen maar laat dat de ANWB beter doen, gezien Matthijs z'n kennis....! ;)

Weet je al iets meer ?
Ja, de wegenwacht is net geweest. Het benzinefilter laat helemaal niks meer door.
De auto start weer, maar er zit nu geen filter meer tussen. Dus ik moet snel weer eens naar Cito.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: startprobleem Legacy Turbo

Bericht door Bram_R »

Matthijs schreef:
Subonno schreef:Ik zou bijna naar je toe rijden om je te helpen maar laat dat de ANWB beter doen, gezien Matthijs z'n kennis....! ;)

Weet je al iets meer ?
Ja, de wegenwacht is net geweest. Het benzinefilter laat helemaal niks meer door.
De auto start weer, maar er zit nu geen filter meer tussen. Dus ik moet snel weer eens naar Cito.
Reed die dan al niet erg belabberd de laatste tijd met bijv. een beetje doortrekken? Dat een filter helemaal dicht zit is wel stug. Er zit als het goed is ook nog een voorfilter op je pomp in de tank (zo'n zakje), daarna moet het nog je pomp passeren.
Nou ja, hij doet het weer, dat is het belangrijkste.

Overigens is een slecht doorlatend filter denk ik nog riskant voor je blok ook. Kans op te weinig benzinedruk bij je injectoren, dus te arm mengsel en kans op detonatie.

In ieder geval snel weer een vers filter ertussen en lekker toeren.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 354
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:46

Re: startprobleem Legacy Turbo

Bericht door Matthijs »

Bram_R schreef:Reed die dan al niet erg belabberd de laatste tijd met bijv. een beetje doortrekken? Dat een filter helemaal dicht zit is wel stug. Er zit als het goed is ook nog een voorfilter op je pomp in de tank (zo'n zakje), daarna moet het nog je pomp passeren.
Nou ja, hij doet het weer, dat is het belangrijkste.

Overigens is een slecht doorlatend filter denk ik nog riskant voor je blok ook. Kans op te weinig benzinedruk bij je injectoren, dus te arm mengsel en kans op detonatie.

In ieder geval snel weer een vers filter ertussen en lekker toeren.

Bram
De auto reed prima, trok goed vlot op. Ik had met de turbo normaal gereden, de auto geparkeerd en de volgende ochtend startte hij niet meer.

De anwb-monteur heeft de luchtcompressor op de uitvoer van de het benzinefilter gezet, maar er ging niks meer doorheen. Het beetje benzine dat in het filter zat spoot er uit dezelfde uitvoer hard uit.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost

Bericht door LeoneTurbo »

Het is een 1-richting filter :)

Maar mooi dat de auto het weer goed doet. Pas sowieso op met de brandstofpomp, die gaan na verloop van tijd minder opbrengst leveren waardoor je blok stuk kan lopen, zoals Bram hierboven ook al geschetst heeft.
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 354
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:46

Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost

Bericht door Matthijs »

Marnix schreef:Het is een 1-richting filter :)
Nouja :) De wegenwachtmontuer heeft een goede gezichtsreiniging gehad zo.

Met het slangetje los kwam er in ieder geval geen druppel bezine uit het filter.

Marnix schreef:Maar mooi dat de auto het weer goed doet. Pas sowieso op met de brandstofpomp, die gaan na verloop van tijd minder opbrengst leveren waardoor je blok stuk kan lopen, zoals Bram hierboven ook al geschetst heeft.
Barry had er een Walbro ingezet in december.
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost

Bericht door Subonno »

Hey mooi dat ie het weer doet! :okeee:
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost

Bericht door Subonno »

Dubbel: Legacy GX kan dus gesloopt worden ?
Gebruikersavatar
Matthijs
Berichten: 354
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:46

Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost

Bericht door Matthijs »

Subonno schreef:Dubbel: Legacy GX kan dus gesloopt worden ?
yes ! 8-)
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost

Bericht door niksnut »

Pas sowieso op met de brandstofpomp, die gaan na verloop van tijd minder opbrengst leveren waardoor je blok stuk kan lopen, zoals Bram hierboven ook al geschetst heeft.
Welke pomp bedoel je dan ?? De opvoerpomp in de tank of de " hoge druk" pomp die meestal in de dampafschijder zit? :oops:
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost

Bericht door Bram_R »

niksnut schreef:
Pas sowieso op met de brandstofpomp, die gaan na verloop van tijd minder opbrengst leveren waardoor je blok stuk kan lopen, zoals Bram hierboven ook al geschetst heeft.
Welke pomp bedoel je dan ?? De opvoerpomp in de tank of de " hoge druk" pomp die meestal in de dampafschijder zit? :oops:
Een Legacy heeft maar een pomp.
Deze hangt in de benzinetank en zal afh. van type zo'n 100-200 liter per uur geven bij 5 bar of zoiets.

Matthijs heeft er dacht ik al een Walbro pomp in zitten, deze geeft zo'n 255 lph.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost

Bericht door niksnut »

ok. Want de injektie systemen die ik ken uit de boten (buitenboord motoren) hebben altijd een apparte opvoer pomp en een kleiene hoger druk pomp meestal in de damp afscheider.
Plaats reactie