startprobleem Legacy Turbo - opgelost
startprobleem Legacy Turbo - opgelost
Vanochtend wilde de Legacy Turbo niet starten. Startmotor draait goed rond en klinkt goed. Ik had geen tijd om de wegenwacht te laten komen en ben met de GX naar mijn werk gegaan.
Wat kan het zijn ?
Wat kan het zijn ?
Re: startprobleem Legacy Turbo
Kunnen mi. 2 dingen zijn:
- Geen brandstof toevoer
- Geen vonk
Plofde die af en toe wel wat, of alleen een startgeluid?
- Geen brandstof toevoer
- Geen vonk
Plofde die af en toe wel wat, of alleen een startgeluid?
"I feel Legacy"
Re: startprobleem Legacy Turbo
Helemaal in het begin was er een licht plofje, maar sloeg niet aan, daarna alleen startgeluid.
Re: startprobleem Legacy Turbo
ik zou idd beginnen met even de benzine-opbrengst te controleren.Matthijs schreef:Helemaal in het begin was er een licht plofje, maar sloeg niet aan, daarna alleen startgeluid.
je kunt de pomp wel horen draaien of voelen aan de slangen, of natuurlijk een slang in je motorruimte (bv. degene die op je filter is aangesloten) loshalen.
Daarna idd je vonk controleren. Mocht je nog wat onderdelen willen uitwisselen (ignitor is natuurlijk een verdachte), dan heb ik nog wel wat spareparts.
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: startprobleem Legacy Turbo
Ignitor gaat eigenlijk weinig stuk, slecht starten en met koude motor slecht/onregelmatig lopen duidt normaal gesproken op slechte bobines, een kwaal van de turbomotoren t/m 1996. Daar is een fix voor met latere WRX bobines, dan moeten er ook vier draden doorgelust worden (ignitor is dan ook niet meer nodig).
Re: startprobleem Legacy Turbo
klopt, de fix staat beschreven op http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=1192028Marnix schreef:Ignitor gaat eigenlijk weinig stuk, slecht starten en met koude motor slecht/onregelmatig lopen duidt normaal gesproken op slechte bobines, een kwaal van de turbomotoren t/m 1996. Daar is een fix voor met latere WRX bobines, dan moeten er ook vier draden doorgelust worden (ignitor is dan ook niet meer nodig).
we horen wel wat het testwerk oplevert Matthijs.
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: startprobleem Legacy Turbo
Ah, dankje Marnix. Ik heb alleen niet genoeg kennis en ervaring om iets zelf te testen. En ik moet 'helaas' eerst anderhalve week naar Berlijn. Dat kwam even tussendoor. Dan heb ik in juni nog 2 weken de tijd voor de APK met een niet startende motor, die als ik het probleem een beetje begrijp ook niet door de wegenwacht aan de praat gekregen kan worden. ...
Re: startprobleem Legacy Turbo
sterkte matthijs
Re: startprobleem Legacy Turbo
Ik heb ook even aan de bobines gedacht. Maar je gaat mij niet wijsmaken dat de auto met één defecte bobine niet meer gaat starten. Op 3 cilinders lopen natuurlijk weer wel.
En alle 4 de bobines op hetzelfde moment stuk? Don't think so
Daarom zoek ik het toch in het traject vóór de bobines. (Wellicht, bij hoge uitzondering, dan toch een ignitor stuk?)
Verstandigste lijkt me toch om eerst in het brandstofsysteem te gaan zoeken. Hoor je de pomp als je de sleutel op contact zet?
En overigens toch een prettige vakantie in Berlijn toegewenst! (Vliegtuig of GX?)
En alle 4 de bobines op hetzelfde moment stuk? Don't think so
Daarom zoek ik het toch in het traject vóór de bobines. (Wellicht, bij hoge uitzondering, dan toch een ignitor stuk?)
Verstandigste lijkt me toch om eerst in het brandstofsysteem te gaan zoeken. Hoor je de pomp als je de sleutel op contact zet?
En overigens toch een prettige vakantie in Berlijn toegewenst! (Vliegtuig of GX?)
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: startprobleem Legacy Turbo
Kijk ook eens even naar de stekker naar de brandstofpomp in de auto onder de achterbank, die 'fikken' nog wel eens door waardoor het contact slecht wordt.
Re: startprobleem Legacy Turbo
Ik hoor wel iets wat heel goed een pomp zou kunnen zijn.
trein
trein
Re: startprobleem Legacy Turbo
Ik zou bijna naar je toe rijden om je te helpen maar laat dat de ANWB beter doen, gezien Matthijs z'n kennis....!
Weet je al iets meer ?
Weet je al iets meer ?
Re: startprobleem Legacy Turbo
Ja, de wegenwacht is net geweest. Het benzinefilter laat helemaal niks meer door.Subonno schreef:Ik zou bijna naar je toe rijden om je te helpen maar laat dat de ANWB beter doen, gezien Matthijs z'n kennis....!
Weet je al iets meer ?
De auto start weer, maar er zit nu geen filter meer tussen. Dus ik moet snel weer eens naar Cito.
Re: startprobleem Legacy Turbo
Reed die dan al niet erg belabberd de laatste tijd met bijv. een beetje doortrekken? Dat een filter helemaal dicht zit is wel stug. Er zit als het goed is ook nog een voorfilter op je pomp in de tank (zo'n zakje), daarna moet het nog je pomp passeren.Matthijs schreef:Ja, de wegenwacht is net geweest. Het benzinefilter laat helemaal niks meer door.Subonno schreef:Ik zou bijna naar je toe rijden om je te helpen maar laat dat de ANWB beter doen, gezien Matthijs z'n kennis....!
Weet je al iets meer ?
De auto start weer, maar er zit nu geen filter meer tussen. Dus ik moet snel weer eens naar Cito.
Nou ja, hij doet het weer, dat is het belangrijkste.
Overigens is een slecht doorlatend filter denk ik nog riskant voor je blok ook. Kans op te weinig benzinedruk bij je injectoren, dus te arm mengsel en kans op detonatie.
In ieder geval snel weer een vers filter ertussen en lekker toeren.
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: startprobleem Legacy Turbo
De auto reed prima, trok goed vlot op. Ik had met de turbo normaal gereden, de auto geparkeerd en de volgende ochtend startte hij niet meer.Bram_R schreef:Reed die dan al niet erg belabberd de laatste tijd met bijv. een beetje doortrekken? Dat een filter helemaal dicht zit is wel stug. Er zit als het goed is ook nog een voorfilter op je pomp in de tank (zo'n zakje), daarna moet het nog je pomp passeren.
Nou ja, hij doet het weer, dat is het belangrijkste.
Overigens is een slecht doorlatend filter denk ik nog riskant voor je blok ook. Kans op te weinig benzinedruk bij je injectoren, dus te arm mengsel en kans op detonatie.
In ieder geval snel weer een vers filter ertussen en lekker toeren.
Bram
De anwb-monteur heeft de luchtcompressor op de uitvoer van de het benzinefilter gezet, maar er ging niks meer doorheen. Het beetje benzine dat in het filter zat spoot er uit dezelfde uitvoer hard uit.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost
Het is een 1-richting filter
Maar mooi dat de auto het weer goed doet. Pas sowieso op met de brandstofpomp, die gaan na verloop van tijd minder opbrengst leveren waardoor je blok stuk kan lopen, zoals Bram hierboven ook al geschetst heeft.
Maar mooi dat de auto het weer goed doet. Pas sowieso op met de brandstofpomp, die gaan na verloop van tijd minder opbrengst leveren waardoor je blok stuk kan lopen, zoals Bram hierboven ook al geschetst heeft.
Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost
Nouja De wegenwachtmontuer heeft een goede gezichtsreiniging gehad zo.Marnix schreef:Het is een 1-richting filter
Met het slangetje los kwam er in ieder geval geen druppel bezine uit het filter.
Barry had er een Walbro ingezet in december.Marnix schreef:Maar mooi dat de auto het weer goed doet. Pas sowieso op met de brandstofpomp, die gaan na verloop van tijd minder opbrengst leveren waardoor je blok stuk kan lopen, zoals Bram hierboven ook al geschetst heeft.
Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost
Hey mooi dat ie het weer doet!
Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost
Dubbel: Legacy GX kan dus gesloopt worden ?
Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost
yes !Subonno schreef:Dubbel: Legacy GX kan dus gesloopt worden ?
Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost
Welke pomp bedoel je dan ?? De opvoerpomp in de tank of de " hoge druk" pomp die meestal in de dampafschijder zit?Pas sowieso op met de brandstofpomp, die gaan na verloop van tijd minder opbrengst leveren waardoor je blok stuk kan lopen, zoals Bram hierboven ook al geschetst heeft.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost
Een Legacy heeft maar een pomp.niksnut schreef:Welke pomp bedoel je dan ?? De opvoerpomp in de tank of de " hoge druk" pomp die meestal in de dampafschijder zit?Pas sowieso op met de brandstofpomp, die gaan na verloop van tijd minder opbrengst leveren waardoor je blok stuk kan lopen, zoals Bram hierboven ook al geschetst heeft.
Deze hangt in de benzinetank en zal afh. van type zo'n 100-200 liter per uur geven bij 5 bar of zoiets.
Matthijs heeft er dacht ik al een Walbro pomp in zitten, deze geeft zo'n 255 lph.
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: startprobleem Legacy Turbo - opgelost
ok. Want de injektie systemen die ik ken uit de boten (buitenboord motoren) hebben altijd een apparte opvoer pomp en een kleiene hoger druk pomp meestal in de damp afscheider.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]