Bokken van de auto

Motoren, injectiesystemen etc.
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Bokken van de auto

Bericht door patrick »

Heeft er iemand een idee hoe het komt dat de mijn kever met de juist ingebouwde EA82T bij het rijden begint te `bokken`. wegrijden gaat goed met een beetje slippende koppeling en vervolgens als met de snelheid van bijvoorbeeld 60 aankomt en geen gas meer bij gaat geven of los gaat laten dat de auto verschrikkelijk begint te bokken. dit is alleen dat te verkomen of verhelpen door de koppeling een beetje in te drukken. hij heeft dit in alle versnellingen bij iedere willekeurige snelheid. boven de 120 weet ik het nog niet, heb nog niet genoeg lef gehad om dat te proberen.
er zit een 200 mm nieuwe koppelingsplaat en drukgroep in dus het lijkt mij dat dat het ook niet kan wezen.
verder slipt de koppeling nog wel in hogere versnellingen bij doortrappen maar dat lijkt mij niet de oorzaak

groeten
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Bokken van de auto

Bericht door SP-Boxer »

Ok bij constante snelheid rijden?

Anders denk ik aan de motorsteunen. In de koppeling zal ik het in ieder geval niet zoeken.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door Dennis »

SP-Boxer schreef:
Anders denk ik aan de motorsteunen. In de koppeling zal ik het in ieder geval niet zoeken.
Motor steunen heeft de kever niet. De motor hangt direct in de versnellingsbak en heeft verder geen steunen. De versnellingsbak zelf heeft 3 ophangrubbers maar deze zijn in goede staat.

Volgens mij komt de koppeling niet helemaal vrij. Zou dat kunnen?
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Bokken van de auto

Bericht door LeoneTurbo »

Ik denk eerder aan ontsteking of mengsel.
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door patrick »

na vele verschillende afstellingen van de koppeling, nu weer slippend, blijft het probleem hetzelfde. ook bij het behalen van een constante snelheid blijft hij dit doen. bij optrekken (volgas!) geen probleem. alleen de snelheidslimieten zijn het probleem.
tevens,is hij net uitgelijnd maar mocht niet baten. moet nog even een paar camber.....dingen vervangen
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Bokken van de auto

Bericht door Bram_R »

Welk vliegwiel heb je er nu opzitten? Komt dit qua gewicht wel een beetje overeen met het standaard vliegwiel?

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Bokken van de auto

Bericht door LeoneTurbo »

Loopt de motor inmiddels wel 'normaal' stationair?
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door patrick »

Het vliegwiel weegt inderdaad nagenoeg gelijk aan dat originele van de motor en de motor zelf loopt ook heel netjes stationair
pakt meteen op als je gas geeft en houdt niet in.
wat ik met zou kunnen bedenken is een defect in de drukgroep of de koppelingsplaat zelf. de veren welke daar in zitten, moeten toch de klappen opvangen en zo met een slippende koppeling weg te kunnen rijden.
bij een volledige sportkoppeling zitten er helemaal geen veren in en is er ook bijna niet met spinnende wielen op te trekken.
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door patrick »

zou het iets met de luchtmassa meter te maken kunnen hebben?
zou het mogelijk zijn dat door een vaste luchtstroom de klep erin gaat klapperen?
ik weet niet of het mogelijk is maar dat zou volgens mij verklaren dat bij stationair draaiende motor en bij een accelerende motor er geen problemen ontstaan. bij stationair zal deze klep bijna dicht staan en bij gasgeven zal deze klep open staan. als er dus een reden zou wezen dat deze klep niet op een vaste plek blijft zou het misschien een oorzaak wezen. heeft er iemand ervaring met een luchtmassa meter welke een probleem veroorzaakte?
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Bokken van de auto

Bericht door Bram_R »

jij hebt volgens mij het 1e type XT blok erin, met zo'n 'flapper' stijl MAF. Deze klep gaat zwaar genoeg dat die niet zomaar gaat klapperen.

Als je twijfelt aan je MAF, heb jij hier geen reserve van liggen die je even kan proberen?
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door patrick »

Ik heb niet een gelijke liggen, maar er is mij ook uitgelegd dat het zou kunnen komen door het verkeerd afgesteld staan van het co.
een rijker of armer mengsel zou ook hiervoor de oorzaak kunnen wezen. bij een onbelaste motor geen probleem maar zo gauw dat je hem door middel van rijden begint te belasten, zou hij in een bepaald gebied, bij mij dan tussen de 1500 en 3000 toeren onregelmatig kunnen gaan lopen wat zich dan vertaald in bokken. dit is mij zo uitgelegd maar is deze motor wel af te stellen met zijn computer en multi injectie? hij zou dat dan volgens mij toch zelf moeten regelen of moet hij vanaf een basisafstelling afgaan.
wie er een antwoord cq. oplossing heeft, aarzel niet

bedankt

groet patrick
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Bokken van de auto

Bericht door Toon »

Hey Patrick. Weet je zeker dat je druklager niet constant net een beetje tegen je drukgroep aandrukt, dat kan ook bokken veroorzaken, ik dacht hier aan omdat je zij dat je koppeling ook af en toe slipt. Voel je vrije slag op de hefboom als je de kabel los gooit???
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door patrick »

zou de koppeling niet permantent slippen dat als het druklager de drukgroep indrukt? het is inderdaad wel een werkje dat ik nog moet doen, de pasplaat een millimeter of 2 dunner maken. dan heb ik een betere druk erop waardoor de koppeling iets later aangrijpt en de koppeling ook niet begint te slippen in zijn 3 of 4de versnelling.
alles is het controleren waart

groeten patrick
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Bokken van de auto

Bericht door Toon »

Als je de pasplaat dunner maakt gaat de motor nog iets meer naar de bak dus de drukgroep nog meer naar het druklager, heb je dus nog minder vrije slag. Eerst controleren dus.
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door patrick »

Ik kan de koppeling zelf nog wel redelijk stellen op dit moment, maar als ik hem afstel dat ik iets meer spelling heb, dan slipt hij zoveel dat er niet mee te rijden is. stel ik de koppeling zo af dat deze niet slipt, is er ook niet mee te schakelen dat wil zeggen motor uit, in zijn 1 zetten ( als je voorruit moet) motor starten en meteen rijden en dan met een halfwerkende koppeling schakelen. dan slipt deze nauwelijks of geheel niet.
dus:
als ik de pasplaat 1 mm dunner maak, dan is er meer druk door de drukgroep en kan ik hem dus meer spelling geven (dat hij iets minder snel aangrijpt).

hopelijk alleen nog even een beetje tijd vinden want het blok eruit halen doe je niet zomaar even.

groeten patrick
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Bokken van de auto

Bericht door Toon »

Hoi Patrick. De klacht is tegenovergesteld aan de afstelling, als de speling weg is(dus te strak) gaat de koppeling sneller slippen, als de speling te groot is komt hij niet vrij en kun je niet meer schakelen. als ik jouw verhaal lees is dat net andersom.
er is dus iets mis of in louw koppelingshuis of in mijn kop.
Conclusie : motor er af of kop er af :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door Dennis »

Toon schreef:Hoi Patrick. De klacht is tegenovergesteld aan de afstelling, als de speling weg is(dus te strak) gaat de koppeling sneller slippen, als de speling te groot is komt hij niet vrij en kun je niet meer schakelen. als ik jouw verhaal lees is dat net andersom.
er is dus iets mis of in louw koppelingshuis of in mijn kop.
Conclusie : motor er af of kop er af :shock: :shock:
Dan hoop ik toch maar de motor eraf :mrgreen:
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Bokken van de auto

Bericht door Bram_R »

Hebben jullie een plaat van Delta gebruikt of er zelf een gemaakt?
In geval van zelfbouw, weet je ook hoeveel die afwijkt van die van Delta?

Als je hem net zo dik hebt als bijv. van HyFly, dan zou het goed moeten zijn toch?

bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door Dennis »

Volgens mij heeft Patrick hem naar de gegevens van Delta gemaakt. Daar komt wel het vliegwiel vandaan.
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door patrick »

ik heb inderdaad naar opgave van delta de dikte van de pasplaat gemaakt, of anders gezegd we hebben het op elkaar afgestemd bij de bestelling van het vliegwiel door mij.
even geprobeert, de koppeling los gezet en bij hogere toerentallen blijft de motor slippen op de koppeling. van normaal schakelen is er geen sprake meer van zo zonder koppeling, dus mijn redenatie: pasplaat dunner maken betekend meer druk op het vliegwiel en dus minder slippen.
verder ga ik even rommelen met de afstelling van de ontsteking want ook daarvan heb ik gehoord dat het bokken kan komen door een verkeerd afgestelde ontsteking. dit naar horen zeggen en vrij eenvoudig uit te proberen.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Bokken van de auto

Bericht door LeoneTurbo »

Stel de ontsteking af met een stroboscoop en volgens fabrieksspecificaties anders heb je zo een vastloper of een gat in een van de zuigers en dat zou zonde zijn!
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door patrick »

bedankt voor de tip! is inderdaad een goed idee,
het lijkt mij alleen nu net na weer een proefritje, dat zolang de choke erop staat (indien deze er uberhaubt in zit) dat de motor zonder problemen goed tussen de 2000 en de 3000 toeren loopt en zo gauw dat de motor doordat deze wat lager in zijn toeren gaat lopen, ook meteen begint te bokken bij vast toerental tussen de 2 en 3ooo toeren.
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door Dennis »

Lijkt er dus op dat hij teveel lucht aanzuigt of zie ik dat verkeerd :geek:
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Bokken van de auto

Bericht door Bram_R »

controleer anders ook nog wat inputs voor de ECU met jullie kabelboom.

Neutralswitch wel goed overbrugd? Temp. sensor wel goed aangesloten, enz.

Dit blok kwam van een XT automaat toch? Die hebben dacht ik geen neutral switch, maar een inhibitor switch. Duik iig nog even de details in, misschien vind je nog wat.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door patrick »

vanmorgen vroeg, koude motor, loopt 1500 rpmen dan in iedere stand van de toeren in iedere gewenste versnelling geen probleem. tot een km of 3 gereden te hebben dan gaat in mijn gevoel de choke eraf en begint het bokken :(
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Bokken van de auto

Bericht door LeoneTurbo »

Lijkt me dan toch een mengselprobleem en (dus) detonatie - mee oppassen!

Je hebt neem ik aan de uitlaatgastemperatuursensor aangesloten?
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door patrick »

uitlaatgastemperatuursensor aangesloten?
zou je mij kunnen vertellen waar deze zit?
kan hem namelijk ook in de schema's niet vinden en ook heb ik geen stekkers meer over.
andere aansluitingen zoals een lambda zaten er volgens mij ook niet op
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Bokken van de auto

Bericht door LeoneTurbo »

Mijn EA82T van het eerste type had een EGT sensor in de downpipe na de turbo!
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Bokken van de auto

Bericht door Bram_R »

Marnix schreef:Mijn EA82T van het eerste type had een EGT sensor in de downpipe na de turbo!
klopt, eerste type heeft er een (bij mij wel), tweede type weer niet.

@ Patrick, jij hebt toch eerste type?

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Bokken van de auto

Bericht door patrick »

ja ik heb het eerste type maar geen sensor!
Plaats reactie