Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arostypem
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2011 22:04

Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door arostypem »

Hoi,

wie heeft er ervaring met de Cyclone 3 van GKT-Finetuning.
Dit is een onderdeel dat in het inlaatspruitstuk word gemonteerd en er voor zorgt dat de inlaat lucht al wervelend in de cilinder komt.
Gevolg: betere ontbranding en dus brandstof besparing.

http://www.GKTfinetuning.nl
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door justyfever »

Dan kan je nog beter naar de kroeg gaan! :lol:
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
Rookbom
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 mei 2012 23:37

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door Rookbom »

Het is niet mijn bedoeling je de wind uit de zeilen te halen, maar het moet echt even.

Dit onderdeel voegt niets toe en de theorie is grote onzin.
Het is juist een restrictie in de luchttoevoer, ook als de propeller eenmaal op gang is.

Ik weet niet of je het op een turbo motor wil toepassen, maar hoe dan ook, het originele luchtfilter heeft al overcapaciiteit, helemaal bij een non-turbo. (Zelfs een STI heeft hetzelfde filter...) Een toevoeging haalt dus niets uit.

Ik heb het zelf niet geprobeerd en baseer dit puur op logica plus een beetje kennis.
Sowieso zou ik afblijven van iets dat IN je inlaat wordt gemonteerd. Stel dat er iets losraakt...dan is het klaar. :roll:
"It's more fun to drive a slow car fast than to drive a fast car slow."
Gebruikersavatar
arostypem
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2011 22:04

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door arostypem »

Ja,was al een beetje aan het goochelen geweest. En er word inderdaad heel wisselend over gesproken.
Daarom ook mijn vraag naar praktijk ervaringen, liefst voor de Forester.
Gebruikersavatar
arostypem
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2011 22:04

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door arostypem »

Hoi Rookbom,

het is geen los propellertje maar vaste schoepen die de inlaatlucht/mengsel laat wervelen waardoor een betere ontbranding plaats zou vinden.
Gebruikersavatar
Rookbom
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 mei 2012 23:37

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door Rookbom »

arostypem schreef:Hoi Rookbom,

het is geen los propellertje maar vaste schoepen die de inlaatlucht/mengsel laat wervelen waardoor een betere ontbranding plaats zou vinden.
Als het een solide ding is zou je de gok kunnen wagen.
Ik heb zelf ook veel dingen geprobeerd waar anderen sceptisch over waren. Altijd je eigen oordeel volgen!

Wel blijf ik erbij dat het niets toevoegt. Het zou de lucht een bepaalde werveling moeten geven, maar het is echt maar de vraag of je ECU hier wat mee doet. Als het voor je luchtmassa meter zit kan het zelfs zijn dat je ECU ervan in de war raakt.
Er gaat heus niets stuk, maar dan merk je dat je auto niet lekker loopt.
"It's more fun to drive a slow car fast than to drive a fast car slow."
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door erichendri »

Is volgens mij onzin.
Eerst laten wervelen, vervolgens gaat de lucht door je luchtfilter.
Weg werveling en einde eventueel voordeel.
Daarna nog gesplitst richting de cilinders.
Meen dat er op de SCN iemand rijd met dit flutding in een '09 forester.
Hij zegt dat het merkbaar is maar daar heb ik grote twijvels aan.
Probeerde mij ook over te halen maar ik ben niet gekke henkie.

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door RJS »

Met Eric eens... Het schijnt dat een piramide boven je benzinetank ook tot benzinebesparing leidt...
Gebruikersavatar
arostypem
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2011 22:04

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door arostypem »

De cyclone komt volgens de monteur van scooby sport direct na het gasklephuis. De wervelingen worden dan alleen nog afgeremd door de splitsing en de kleppen. Heb ook al gelezen dat je vlak voor iedere inlaatpoort een kleine cyclone kunt plaatsen. Minder verstoring van de werveling.
Bij ongeblazen motoren kan het helpen om meerdere cyclone's achter elkaar te plaatsen op verschillende plaatsen in het inlaatsysteem zodat de snelheid van de luchtstroom word verhoogd en dus een betere vulling.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door justyfever »

De luchtsnelheid gaat écht niet omhoog hoor :?
Die rotor moet tenslotte in beweging worden gezet en daar is energie voor nodig, dat gaat niet samen met de wet van energiebehoud. Dus tenzij je hem extern aandrijft (wat ook vermogen kost) ga je echt geen vermogenswinst behalen. Of zo'n cyclone moet de natuurwetten tarten... :roll:

Maar wat Jeroen al zegt, vooral proberen. Ik koop voor dat geld wel 20 bier :mrgreen:
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
arostypem
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2011 22:04

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door arostypem »

Het zijn vaste schoepen. Kijk maar op hun site. adres staat in mijn eerste bericht.
Doordat de motor de lucht aanzuigt langs de schoepen ontstaat er een werveling. Een draaiende luchtstroom zou sneller gaan dan een vlakke luchtstroom volgens de geleerden. Daardoor zou er achter de cyclone een soort van zuigende kracht ontstaan die nog meer lucht aan trekt.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door justyfever »

justyfever schreef:vooral proberen. Ik koop voor dat geld wel 20 bier :mrgreen:
Zet je hem voor en na montage wel even op de rollenbank?
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door eduard »

justyfever schreef:De luchtsnelheid gaat écht niet omhoog hoor :?
Die rotor moet tenslotte in beweging worden gezet en daar is energie voor nodig, dat gaat niet samen met de wet van energiebehoud. Dus tenzij je hem extern aandrijft (wat ook vermogen kost) ga je echt geen vermogenswinst behalen. Of zo'n cyclone moet de natuurwetten tarten... :roll:

Maar wat Jeroen al zegt, vooral proberen. Ik koop voor dat geld wel 20 bier :mrgreen:
Zal ik dan maar de aftrap geven? Rijdt nu 4 jaar de Forester non turbo (2009). Voorheen had ik altijd een beetje last van een geringe inhouding van de boxer bij lage toeren. Als je gaspendaal direct intrapt heb je er natuurlijk geen last van, maar gedoseerd was de kriebel bij lage toeren (1800-2300) in de boxer merkbaar. Via via kwam ik in aanraking met de cyclone3. Na montage in de zomer 2012 heb ik die vervelende kriebel in het blok bij lage toerentallen niet meer en ....misschien voor jullie ongeloofwaardig... hij verbruikt nog minder brandstof ook. En daar wordt ik blij van :okeee:

Wist je dat de motor souplesse in de Subaru Trezia met sprongen vooruit gaat na montage van de cyclone3.

De kosten haal ik er snel uit want bier lust ik niet en laat mij maar gekke henkie zijn... :P
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door erichendri »

Eduard.

Je hebt best kans dat er een update is voor je ECU.
Is dat inhouden ook weg.
Rookbom heeft hem ook laten updaten en is tevreden.

Eric (bijna gekke henkie) :oops:
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door eduard »

erichendri schreef:Eduard.

Je hebt best kans dat er een update is voor je ECU.
Is dat inhouden ook weg.
Rookbom heeft hem ook laten updaten en is tevreden.

Eric (bijna gekke henkie) :oops:
De laatste update was twee jaar geleden. Volgens mij was dat de meest recente, maar zal bij een volgende garage bezoek navragen. Maar ja, wanneer kom ik bij de garage met de Subaru, heb nooit mankementen.. :D
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door eduard »

erichendri schreef:Is volgens mij onzin.
Eerst laten wervelen, vervolgens gaat de lucht door je luchtfilter.
Weg werveling en einde eventueel voordeel.
Daarna nog gesplitst richting de cilinders.
Meen dat er op de SCN iemand rijd met dit flutding in een '09 forester.
Hij zegt dat het merkbaar is maar daar heb ik grote twijvels aan.
Probeerde mij ook over te halen maar ik ben niet gekke henkie.

Eric :mrgreen:
Eric, de cyclone3 wordt na je luchtfilter geplaatst! :!:
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
arostypem
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2011 22:04

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door arostypem »

Hoi Eduard,

Jij hebt het in een non-turbo zitten, maar zou het resultaat ook zo positief zijn in een geblazen uitvoering?
Als je op andere fora kijkt dan hebben ze het bijna altijd over de non-turbo's.
Ik ben er nog niet uit wat ik zal doen.
Ecu aanpassen,
Cyclone 3 er in of,
niks doen en lekker doorrijden en verbruik voor lief nemen.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door erichendri »

Aero, je kan beter een ecu tuning doen bij Mark Verhoeven, heb je
een veel beter resultaat.

Eduard, dan zit jouw luchtfilter op een heel andere plaats
als bij mijn legacy.

Ga trouwens deze maand een LPG installatie laten inbouwen.
Dan is het verbruik niet meer zo belangrijk.

Eric
hennybaru
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2013 14:44

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door hennybaru »

Hallo Collega rijder

Nu heb ik voor 2 maand terug een Cyclone 3 laten inbouwen bij onze dealer in Doetinchem de motor loopt veel mooier en zoals de monteur daar zegt veel soepelder
Ik heb nu veel meer trekkracht in het lage toeren gebied
En het brandstof gebruik kan ik nog niks over zeggen nu met deze kou, maar zodra ik meer weet kom ik hier op terug

Hennybaru uut Zelhem
see you HennyBaru
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door eduard »

hennybaru schreef:Hallo Collega rijder

Nu heb ik voor 2 maand terug een Cyclone 3 laten inbouwen bij onze dealer in Doetinchem de motor loopt veel mooier en zoals de monteur daar zegt veel soepelder
Ik heb nu veel meer trekkracht in het lage toeren gebied
En het brandstof gebruik kan ik nog niks over zeggen nu met deze kou, maar zodra ik meer weet kom ik hier op terug

Hennybaru uut Zelhem
Gelukkig,...iemand die inmiddels ervaring heeft opgedaan en mijn visie ondersteund. Tot nu toe geloofd niemand erin maar gewoon omdat ze hier geen ervaring mee hebben.
Let wel, bij Eric lijkt het erop dat in zijn auto nauwelijks ruimte voor is omdat het luchtfilterhuis direct is aangesloten aan de injectie.

PK's win je er niet mee maar wel souplesse en betere verbranding met als gevolg een gunstig effect heeft op het verbruik.

Henny: Kan jij bespeuren dat het blok vanaf een bepaald (laag) toerental een lichte boost geeft welke je voorheen nimmer gehad hebt? Dit gebeurt bij een laag toerental en je merkt dat het blok beter ademt en reageert op het gaspendaal?
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
arostypem
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 mei 2011 22:04

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door arostypem »

Hallo hennybaru,

heb jij een turbo of non- turbo. Schijnt dat het effect bij een turbo minder is.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door erichendri »

Eric heeft ook een automaat.
Gas geven is dan al gauw terugschakelen.
En dan loopt hij ook lekker hoor.

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door eduard »

arostypem schreef:Hallo hennybaru,

heb jij een turbo of non- turbo. Schijnt dat het effect bij een turbo minder is.
Kijk ook hier even m.b.t. Turbo motoren!
http://www.gktfinetuning.nl/cyclone-3/c ... motorsport
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door justyfever »

Ja vast, wat vreemd dat er geen namen of klassen genoemd worden :lol:
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
Rookbom
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 mei 2012 23:37

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door Rookbom »

eduard schreef:
hennybaru schreef:Hallo Collega rijder

Nu heb ik voor 2 maand terug een Cyclone 3 laten inbouwen bij onze dealer in Doetinchem de motor loopt veel mooier en zoals de monteur daar zegt veel soepelder
Ik heb nu veel meer trekkracht in het lage toeren gebied
En het brandstof gebruik kan ik nog niks over zeggen nu met deze kou, maar zodra ik meer weet kom ik hier op terug

Hennybaru uut Zelhem
Gelukkig,...iemand die inmiddels ervaring heeft opgedaan en mijn visie ondersteund. Tot nu toe geloofd niemand erin maar gewoon omdat ze hier geen ervaring mee hebben.
Let wel, bij Eric lijkt het erop dat in zijn auto nauwelijks ruimte voor is omdat het luchtfilterhuis direct is aangesloten aan de injectie.

PK's win je er niet mee maar wel souplesse en betere verbranding met als gevolg een gunstig effect heeft op het verbruik.

Henny: Kan jij bespeuren dat het blok vanaf een bepaald (laag) toerental een lichte boost geeft welke je voorheen nimmer gehad hebt? Dit gebeurt bij een laag toerental en je merkt dat het blok beter ademt en reageert op het gaspendaal?
Ik vind dit een verrassende uitkomst!
Nu schaam ik me een beetje dat ik zo sceptisch was. :lol:

Dat komt doordat ik zelf ook allerlei manieren heb onderzocht om wat meer pit te halen uit mijn 2.0R.
Echter, alles liep op niets uit en zeker aanpassingen aan het inlaattraject zouden juist negatieve invloed hebben.
Fora staan er vol mee, maar het zijn blijkbaar de ervaringen die er toe doen, niet de talloze slecht onderbouwde meningen. :roll:

Nogmaals, blij verrast dat dit toch lijkt te werken. :D
"It's more fun to drive a slow car fast than to drive a fast car slow."
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door SP-Boxer »

Dus Jeroen, jij gaat dit ook proberen binnenkort?

Ik blijf sceptisch. Ik geloof best dat je kunt voelen dat dat ding er in zit, maar niet dat dit een positief effect is over een groter toerengebied.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Hyfly
Berichten: 269
Lid geworden op: 13 nov 2008 09:48

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door Hyfly »

Bij een turbo motor zou het helemaal niet uit moeten maken, deze heeft de werveling al vanuit de turboschoepen....
Maar doe mij ook zo'n placebo'tje ;)
Gebruikersavatar
Rookbom
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 mei 2012 23:37

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door Rookbom »

SP-Boxer schreef:Dus Jeroen, jij gaat dit ook proberen binnenkort?

Ik blijf sceptisch. Ik geloof best dat je kunt voelen dat dat ding er in zit, maar niet dat dit een positief effect is over een groter toerengebied.
Nee. Ik ben tevreden met het huidige vermogen en hoe het blok loopt. Daar ga ik niets aan veranderen. ;)
"It's more fun to drive a slow car fast than to drive a fast car slow."
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door RJS »

Auto met een spiraaltje :mrgreen:
flux
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 okt 2013 20:54

Re: Cyclone 3 in het inlaat spruitstuk

Bericht door flux »

De rotor staat stil hoor jongens....ik heb er ook eenin de forester...baat t niet dan schaadt t niet toch/?
Plaats reactie