High of Low gear bij trekken van de caravan.

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3722
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor SP-Boxer » 28 Jun 2017 15:23

Wat Benno zegt dus :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor hummie » 28 Jun 2017 15:48

erichendri schreef:Precies Marcel, je hoeft dan minder gas te geven of je koppeling te laten slippen
om in beweging te komen.


Dat zei ik ook. Om slippende koppeling te voorkomen.

erichendri schreef:Automaat is natuurlijk bij wegrijden maar de 4 versnellingen zijn
daarna gewoon te lang is mijn ervaring.
1 is tot 65 km.
2 tot over de 110 km.
90 in 4 is ongeveer 2200 rpm en is net te laag.


Daar zit misschien een misverstandje. Ik had het over schakelbak.

Subarumouse schreef:Wij hebben 2 x 20x handbak uit 2004 met beide nu meer dan 200.000 en doen het perfect, ook met meer dan 2 ton (wat niet mag) erachter.
Benno


Ik heb ook vele honderdduizenden kilometers met wat tonnetjes onder mijn kont over steile bergen in europa gereden (hele route du soleil via ardennen vele tientallen keren bv) en dat altijd zonder low. Van 1600cc tot 6 cilinder.
Terugschakelen werkt ook prima zolang je maar een lekker toerental draait. En ik heb nog nooit achteruit terug gemoeten. :mrgreen: En bij een flink steile berg maakt het weinig uit of je dat toerental draait in low of niet (in een versnellinkje lager). Het kan hooguit voor een prettiger rijgevoel zorgen, maar boven brengt de auto je toch wel.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor hummie » 28 Jun 2017 19:15

Even getest want je moet je eigen woorden ook wel kritisch blijven wegen. :|

2,5k toeren in zijn 2 geeft amper verschil met 3laag.
Hetzelfde voor 2,5k in zijn 3 of 4laag.
5laag heb ik niet gekeken omdat trekken in 5laag afgeraden wordt.
Dat scheelt allebei maar een enkele verwaarloosbare km/u. Terwijl dat wel de gangbare snelheden zijn als je in de bergen meer moet trekken met een caravan.

Dan rest zijn 1 en 2laag. Met 1laag nog voor het echte werk. Zoals die steile oprit op de camping.
Handig, maar dan hebben we het over kruipsnelheden wat op buitenlandse vakantie alleen bij inparkeren gebeurd. En dat is vaak maar 10 minuten op vele uren reizen in zijn 3/4/5.

Laag met caravan? Ik zeg voor de laatste keer, zelden.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3722
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor SP-Boxer » 28 Jun 2017 20:58

Ik kom ook nooit verder dan 2 laag zonder aanhanger.
Weet dat mijn vader altijd in 1 laag wegrijdt met de sleurhut er achter. Eenmaal onderweg heeft het weinig zin inderdaad, dan ga je gewoon een volledige versnelling omlaag.
Mijn eerdere betoog slaat ook enkel op manoeuvreren of stapvoets rijden!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3162
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor erichendri » 28 Jun 2017 22:37

Hummie, je moet ook H2 met L2 vergelijken.
Tuurlijk zijn er versnellingen die elkaar overlappen als je tussenbak een kleine vertraging heeft.
En wegrijden op een helling in L1 gaat veel gemakkelijker dan bij een auto die het niet heeft.
En zelf merk je het haast niet als de voorbanden van een fwd op dat moment lichtjes slippen.
Ten 2de, bij een fwd kan je in nood met slippende wielen vaak nog wegkomen
op een iets te steile helling, is goedkoper dan je koppeling oproken.
En juist dat gebeurt sneller bij een 4wd, die slipt namelijk nnagenoeg niet, de koppeling wel.
Daarom doe ik altijd L1 -> L2 -> L3 en dan H3 of als het blijft stijgen in low blijven.
Je hebt heuvel op dan versnellingen die minder ver uit elkaar blijven waardoor je gemakkelijker
in het gebied blift waar de motor zijn hoogste koppel levert.
En indien nodig niet bang zijn om met + 4500 rpm een helling op kachelen.
Is helemaal niet slecht.
Zelfs mijn automaat en motortemp bleef keurig op temperatuur toen ik in de eerste versnelling
bjj het Gardameer 1,5 km 12% moest klimmen met 1400 kg erachter, totaal treingewicht was 3,5 ton.

Eric
Subarumouse
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 Aug 2014 21:12
Type auto: Ikke Forester 2.0X groen 2004, Zoon idem zwart 2004.
Locatie: 7581 Twente

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor Subarumouse » 28 Jun 2017 23:33

Aanvulling op Eric, andere uitleg:
L is in feite een close ratio bak en zal dus altijd sneller op het gaspedaal reageren dan in H, beide met vergelijkbaar aanhanggewicht en snelheid..
Waarom hebben rallyauto's een kortere bak?
Waarom heb ik altijd mijn lucht en watergekoelde Subarukart met de overbrenging (en carb) aan de baantop en scherpte vd bochten aangepast?
Met de overbrenging van mijn zoon was ik altijd een stuk langzamer dan met mijn eigen kortere..... 50 tegen 130 kg....
Daarnaast vind ik het prettiger om op enge parkeer terreinen bij bijv. supermarkten in laag te rijden, juist omdat je de koppeling dan minder gebruikt in 2 laag ipv 2 of 1 Hoog.
Benno
Wat we willen, kunnen we ook! (hoop ik.....)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor hummie » 29 Jun 2017 11:54

erichendri schreef:Hummie, je moet ook H2 met L2 vergelijken.


Bij 2,5k toeren in h2 gaat dat niet werken. En bij iets minder toeren kun je ook gewoon terug naar 1. L2 is alleen handig om door te gaan vanuit L1, al is dan ff de low-handel naar beneden drukken net zo handig.
Bij L3 heeft het helemaal al geen nut. Vergelijk het maar eens zoals ik deed.
Ik heb het dan over het meest voorkomende gemiddelde rijden. Niet over zeldzame uitzonderingen.

erichendri schreef:Daarom doe ik altijd L1 -> L2 -> L3 en dan H3 of als het blijft stijgen in low blijven.
Je hebt heuvel op dan versnellingen die minder ver uit elkaar blijven waardoor je gemakkelijker
in het gebied blift waar de motor zijn hoogste koppel levert.


Daar ben ik het volkomen mee eens, bij de zeldzame utzonderingen dan.
Al is de koppel van H2 nagenoeg gelijk aan die van L3, en die van H3 an die van L4. Het verschil is bij een prima toerental van 2,5k verwaarloosbaar.

erichendri schreef:Zelfs mijn automaat en motortemp bleef keurig op temperatuur toen ik in de eerste versnelling
bjj het Gardameer 1,5 km 12% moest klimmen met 1400 kg erachter, totaal treingewicht was 3,5 ton.


Ach joh. Tientallen keren bergen van 14% genomen met 3 ton (route soleil, moezel, ardennen, ardeche, beieren) zonder laag en nog nooit lager dan 2 hoeven rijden. Op de autoweg en snelweg 14% nooit onder 3 zonder laag. Ik had toen niet eens laag.
En dat vooral in 1800 tot 2500cc's.
Slechts 1x heeft het me een koppakking gekost maar dat was mijn eigen schuld omdat ik met die oudere diesel in zijn 5 bleef.

Gevoel. Als iemand dat prettig rijden vind dan helemaal prima. Niets mis mee. Mijn zegen heb je.
Ik antwoord alleen maar dat het niet nodig is (op een enkele uizondering na).
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3722
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor SP-Boxer » 29 Jun 2017 13:04

hummie schreef:Bij 2,5k toeren in h2 gaat dat niet werken. En bij iets minder toeren kun je ook gewoon terug naar 1. L2 is alleen handig om door te gaan vanuit L1, al is dan ff de low-handel naar beneden drukken net zo handig.


Al rijdend is het erg lastig om van 2 naar 1 te gaan, L2 is dus niet alleen handig bij het opschakelen, maar ook bij terugschakelen ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor hummie » 29 Jun 2017 13:11

SP-Boxer schreef:
hummie schreef:Bij 2,5k toeren in h2 gaat dat niet werken. En bij iets minder toeren kun je ook gewoon terug naar 1. L2 is alleen handig om door te gaan vanuit L1, al is dan ff de low-handel naar beneden drukken net zo handig.


Al rijdend is het erg lastig om van 2 naar 1 te gaan, L2 is dus niet alleen handig bij het opschakelen, maar ook bij terugschakelen ;)

Daar heb je een punt waar ik niet bij stil stond inderdaad. Rijdend terug naar 1 is bij veel auto's geblokkeerd.

Maar dan nog zeg ik, hoe vaak moet je terug naar zijn 1? Zelden tot nooit. Als je in zijn 2 genoeg toeren houdt moet je nogal een behoorlijk steile berg tegen komen, waarvan dan bij zo'n zeldzaam steile berg misschien juist de optie om in zijn 1 naar boven te rijden beter is. Of inderdaad H2, wat dan beiden weer weinig uit maakt.
In elk geval kom je in die toch al zeldzame situatie zonder laag in de meeste gevallen toch wel weer boven.
Met weer de conclusie, laag kan maar hoeft niet.

Ik heb bijna een miljoen km gereden van snelweg tot gevaarlijke bergpaden met heel wat steile (de steilste?) bergen erbij, en ik kan je vertellen dat daarbij weinig situaties zitten waarbij de laag echt noodzakelijk is. Het zullen er ongetwijfeld meer zijn, maar ik kan er met al die klimmen maar 2 herinneren waarbij dat zou zijn (verwaarloosbaar weinig op die vele km's).
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3722
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor SP-Boxer » 29 Jun 2017 14:29

Ja, als je het zo benaderd, dan heb je wel gelijk. Maar zit de auto niet vol met zaken die we niet nodig hebben?

Stoelverwarming is ook zeker geen noodzaak, maar o zo lekker. Hetzelfde geldt voor de elektrische verstelling van de stoelen. (en ook spiegels, ramen etc.)
Het kan het leven een stukje makkelijker maken, maar echt nodig is het niet.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor hummie » 29 Jun 2017 15:04

SP-Boxer schreef:Ja, als je het zo benaderd, dan heb je wel gelijk. Maar zit de auto niet vol met zaken die we niet nodig hebben?

Ik heb ook zeker bevestigd dat Low in enkele gevallen zeker verdomde hendig is. Ik ben al een paar keer blij geweest dat ik het nu heb, in uitzonderingsgevallen die ik nu soms juist op zoek. :mrgreen:
En we zullen waarschijnlijk ook echt nog wel een helling krijgen bij een camping dat ik heel blij ben dat de Low het zeker makkelijk maakt. Maar ik zoek de Low niet op waar het voorheen zonder ook gewoon prima ging.

Ontopic kort, rijden met caravan, over het algemeen gewoon in de normale versnellingen.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3162
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor erichendri » 29 Jun 2017 23:16

Velen denken : "waarom moeilijk doen als het makkelijker kan" en gebruiken daarom de lowgear.
En het is zeker geen close ratiobak, alle versnellingen worden gewoon +/- 30% korter.
Voordeel is ook dat je de koppeling minder belast.
Topsnelheid is ook 30% lager.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 30 Jun 2017 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3722
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor SP-Boxer » 30 Jun 2017 08:40

Simpel gezegd heb je (in geval van 30% kortere overbrengingen) gewoon 30% meer koppel aan de wielen en dáár gaat het uiteindelijk om.
"I feel Legacy"
Subarumouse
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 Aug 2014 21:12
Type auto: Ikke Forester 2.0X groen 2004, Zoon idem zwart 2004.
Locatie: 7581 Twente

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor Subarumouse » 30 Jun 2017 10:25

Eric,
Closeratio weet ik, maar heb dit zo geschreven (in feite) omdat daardoor de koppel en kw vermogens dichter bij elkaar zitten, evenals de versnellingen waarin je dan niet snel te laag zit.
SP, it's okay what you say.... (geen politiek....).
Ik wil bij een te opgefokt petjesfiguur of Duitse snellere auto's nog wel eens een enkele keer in 2 low bij een nog net rollende auto optrekken tm 3 lo.
Moet je ze stom zien kijken......

Benno
Wat we willen, kunnen we ook! (hoop ik.....)
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor hummie » 30 Jun 2017 12:15

SP-Boxer schreef:Simpel gezegd heb je (in geval van 30% kortere overbrengingen) gewoon 30% meer koppel aan de wielen en dáár gaat het uiteindelijk om.

Ja. En als je een 50% ratio lagere versnelling gaat zitten heb je 50% meer koppel. Het is maar net hoe je het bekijkt. Waar je dan ook nog af moet van het idee dat 1-2-3-4-5 niet schakelen in een verhouding 1-x2-x3-x4-x5 (zie tech. specs. boekje).
En als je het dan zo bekijkt dat in de praktijk de toeren in de vergeleken gangbare caravan-trek-versnellingen (H2-L3 en H3-L4) simpelweg verwaarloosbaar bij elkaar uit komen is het verschil in keuze (want in koppel) ook verwaarloosbaar.
Op zijn brabants: ut maokt eigelijk niks uit dan.

En dan rest de persoonlijke voorkeur. Niks mis mee.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3162
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor erichendri » 30 Jun 2017 17:12

Natuurlijk maakt dat overlappen niks uit en daar moet je ook niet naar kijken, dat heb je bij elke bak met tussenbak.
In L zijn de stappen tussen de versnellingen gewoon dichter bij elkaar en blijf je in het gebied waar de meeste trekkracht van de motor zit.
Je hoeft niet ver door te trekken om weer rond de 3500 rpm uit te komen waar onze motor het koppel levert.
Zit je in de lage range dan blijf je vaak ook daar.
Een echte 4x4 rijder schakeld ook nooit tussen H en L tijdens zwaar terreinwerk want dat is niet te doen.
A- je hebt 2 handen nodig en .
B- eer het gelukt is sta je weer stil.
Net wat ik zeg, gebruik vaak de 1ste 3 of 4 L versnellingen en daarna naar H4 of 3.
De combinatie staat je toe dat je al stijgende makkelijker rond de 3500 rpm kan rijden.
Tuurlijk ging dat vroeger ook zonder maar dan zat je of te hoog of te laag qua snelheid of toeren.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 30 Jun 2017 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
PoppeSchuitema
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 Dec 2016 08:22
Type auto: Subaru Impreza+ 2005
Locatie: Winterswijk
Contact:

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor PoppeSchuitema » 30 Jun 2017 21:05

Met onze Impreza + trekken we regelmatig een paardentrailer soms met 2 paarden er in meestal gebruik ik dan de low t/m de 4 dan schakel ik over naar high als zijnde een gewone versnelling en dan door naar 5. Door zo te ontlast ik de koppeling want die minder te slippen en de auto kan het veel gemakkelijker trekken omdat de overbrenging veel kleiner is kortom je spaart de aandrijving van de auto door in de low weg te rijden en bij de 3 of 4 over te schakelen naar high
Nec scire fas est omnia
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor hummie » 30 Jun 2017 21:07

erichendri schreef:Natuurlijk maak dat (...)

Eric


:okeee: :okeee: :okeee:

Juist als het terrein pittig is staat hij bij mij in 2 laag. Vroeger al geleerd dat gang houden in 2 laag je overal doorheen brengt.
Verder gebruik ik dan 1 laag als weg komen wat moeilijker is (merk je wel aan je koppeling). En verder zie ik laag eigenlijk niet zo veel.

Overigens vind ik hoog/laag schakelen wel meevallen. Ik zit sneller van 2 laag in 2 normaal dan van 2 naar drie. Ik zal eerder een gemiddelde zandpad gewoon in 2 rijden dan in 3 laag. (en toch is schakelen voor mij een ingebakken handeling :mrgreen: )
En met de caravan dito. Tegen dat je naar 3 laag zou moeten ben je voortaan wel zo lekker op weg dat 2 normaal ook gaat. Heb je 6 opvolgende versnellingen. 8-) Tis net unne punto dan. :lol:

Ik moet overigens bekennen dat ik verbazend tevreden ben over de buitengewone capaciteiten van mijn hummie. Dat ding staat niet snel stil in de verste uithoeken van NL als je het niet zelf op zoekt. Brengt je overal heen.
Super blij mee. :mrgreen:
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3162
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor erichendri » 30 Jun 2017 22:25

Ja, ze worden ook erg onderschat en hebben dit CO tijdperk erg tegen omdat ze eerlijke verbruikscijfers opgeven en daardoor aanzienlijk duurder zijn dan hun sjoemelende klasse genoten.
Dit zijn dan vaak ook nog look a likes met fwd of geen continu 4wd.
Gelukkig vallen binna alle auto's in dezelfde bijtellings milieuklasse nu dus.....

Eric

Eric
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 Mei 2017 15:36
Type auto: Forester SF5 2.0 AWD-L
Locatie: (NB)

Re: High of Low gear bij trekken van de caravan.

Berichtdoor hummie » 13 Aug 2017 18:43

Ik moet hier even op terug komen en mezelf enigszins corrigeren.
Met caravan door de bergen geweest. Ondanks dat het prima rijden was in de normale versnellingen waren er inderdaad enkele omstandigheden dat de low versnellingen toch net wat idealer werkten. Denk hierbij aan een helling waar terug van 5 naar 4 een dermate overbodig grote stap was dat 5 low dat makkelijker/rustiger reed.
Mijn persoonlijke 'ontdekking' was dat je met de low een mooi tussenliggende liggende tussen versnelling krijgt. Sterke stijging, huidige versnelling te laag toerental, maar versnelling terug toch overbodig te hoog toerental, dus de huidige naar low.

En verbruik is mij ook reuze mee gevallen. Vol bepakt met caravan redelijk door rijdend, 1:8. Daar volle auto in bergen met soms een fikse low stijging: 1:10. (tegen normaal hier 1:11)

Hoe dan ook is de uitspraak bewezen: een prima trekauto.
♫ ♪ ♫ Off the road again, ♪♫ i just can't wait to get off the road again.... ♫ ♪♪ ♫

Terug naar “Algemene discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten