donald schreef:Je geeft een mooie omschrijving van de Libero. Hij rijdt overigens best wel goed (als je snel optrekken en wind gevoeligheid even buiten beschouwing laat).
Doordat je rechtop en hoger zit en rondom grote ramen hebt is er veel overzicht.
Ik was ooit opzoek naar een minibusje (Suzuki Carry of Daihatsu Hijet)om te gebruiken als "festivaltent " en stuitte op een Subaru E12 uit 1992 in vol ornaat qua uitvoering (wel behoorlijk verrot en slechtlopend).
Na aankoop heb ik de motorische storing er uit weten te krijgen en ben ik de sneeuw in gegaan met dat ding en was verkocht.
De banken moesten wijken omdat ik toch niet met 6 personen ga rijden en de bus praktischer is zonder achterbanken.
Al met al een leuke hobby voor erbij.
Momenteel heb ik al veel plaatwerk weten te vervangen maar de hobby is door tijd gebrek op een lager pitje terecht gekomen. Om toch te kunnen rijden heb ik afgelopen jaar
een E10 bij gekocht die ik voor korte afstanden gebruik (al ben ik er wel mee naar Spa-Francorchamps, Duitsland en diverse campings gereden). Ik heb de mogelijkheid voor
een verwijderbaar 1 en 2 persoonsbed erin gemaakt zodat overnachtingen mogelijk zijn.
Met het huidige mooie weer tuf ik met de hond achterin naar het strand van Bergen aan Zee. Door de lengte van slechts 3,4m is er altijd een plekje voor deze unieke bus.
Dat overzicht kan ik me ook wel voorstellen, vergeleken met de huidige auto's heeft een Libero een gigantisch oppervlak aan glas. Mooie grote ruiten 'all the way around', dan heb je niet die vervelende piepjes nodig als je achteruit rijdt, gelukkig heeft mijn Forester die systemen niet
. Ja, geweldig die voortent, en plek is er altijd met z'n breedte van 1,41m.
boswachterfan schreef:Ik vind het ook een pracht ding. Had een collega, jong getrouwd, vruchtbaar, dus binnen de kortste keren 4 kinderen met een bescheiden salaris, die had ook zo'n karretje. Wij hadden het altijd over zijn telefooncel op z'n kant. Hij had een ringleiding voor 4 koptelefoons gemaakt, zodat de kinderen muziek konden luisteren. Eén van de aaibaarste auto's ooit gebouwd, vind ik, met mooie techniek. Jammer dat die Germaan de boel zo laat verrotten.
Eén van de aaibaarste auto's ooit gebouwd, vind ik, met mooie techniek. Jammer dat die Germaan de boel zo laat verrotten. Helemaal gelijk, AWD in zo'n klein bussie met een zuinige driecylinder...
Ik ging er heen met de deze plaatjes in m'n achterhoofd:
Redelijk wat Libero's die er (op de foto tenminste) nog prima uitzien. Ook aan het enthousiasme ontbreekt niks, Liberalix heeft zelfs een best wel komische tekst geschreven over het busje (als je tenminste een beetje Duits kan):
Sie lachen über mein Auto ?
Wenn Ihr Auto auch 6 Personen befördern kann
(mit Sondereintragung sogar 7),
die Sitze Ihres Autos sich 14-fach einstellen lassen,
bis hin zu einem bequemen Doppelbett,
Ihr Auto eine Zuladung von 600kg oder darüber hat,
Ihr Auto eine Verkehrsfläche von unter 5,25m² benötigt,
einen Wendekreis von 9,5m (8,4m von Bordstein zu Bordstein) oder darunter hat,
mit einem Benzinverbrauch unter 8L Normalbenzin aufwarten kann,
(kein Super, Superplus oder nicht-wintertauglichen Diesel),
und wenn Sie bei Addition aller Kosten (Benzin, Wertverlust, Inspektionen, Steuer, Versicherung, Öl und Verschleißteile) deutlich unter 200,- Euro im Monat kommen,
Dann dürfen Sie weiterlachen.
Dann haben Sie aber immer noch kein Allrad,
eine solche Übersicht aufs Verkehrsgeschehen,
und ein so großes Sonnendach, zwei Schiebetüren,
und ein Auto, bei dem Sie auch mit durchschnittlicher handwerklichen Begabung noch über 80% aller Reparaturen selbst erledigen können.
Wenn dies überhaupt vorkommen sollte, da Subaru in der Pannenstatistik der letzten 10 Jahre immer unter den besten 3 war.
Zugegeben, es gibt schnellere, größere, sicherere, geländegängigere, ästhetischere und repräsentativere Autos.
Aber in der Summe seiner Eigenschaften habe ich noch kein Fahrzeug mit höherem Nutzwert in dieser Größe gefunden.
Und mein Libero fährt 12km/h über Werksangabe (gemessen und nicht laut Tacho).
Tut das Ihr Auto auch?
Überlegen Sie also gut, ob Sie weiterlachen, oder ob Sie Ihr Auto nur aus Prestigegründen fahren.
Es gibt Länder, in denen der Libero (oder Domingo, Sambar usw. genannt) ein sehr hohes Prestige besitzt,
weil normale Mercedes, BMW oder Audi gar nicht da hinkommen,
wo wir Liberofahrer überall fahren können.
Sie denken: „Aber die dünnen Reifen!“
So muss ich anmerken, dass ein VW Syncro Caravelle mit 215/65x15´ gemessen an seinem Gesamtgewicht einen höheren Bodendruck als mein Libero aufbietet und somit im Matsch und Schneesulz wahrscheinlich unterlegen ist.
Sollte Ihnen jetzt das Lachen im Halse stecken geblieben sein,
so war das nicht meine Absicht.
Seien Sie ruhig fröhlich, wenn Sie demnächst einen Libero sehen,
ich bin es auch.
Dus ik dacht, misschien heeft hij er zelfs een mooie te koop staan, vervolgens kom je daar, en is het eigenlijk een soort autokerkhof. Wat ik dan niet snap is dat je ze zo laat verpieteren, kom op, als het je passie is en je het over 'Libero-rettung' hebt, dan knap je ze op. Misschien tijd tekort, of andere dingen te doen, wie weet? Misschien ligt het aan zijn werkplaats, nadat ik hier om de schuifdeur keek besefte ik me dat mijn eigen garage nog best wel netjes is
: