Advies total loss buitenland

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sl010
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 sep 2015 16:42

Advies total loss buitenland

Bericht door sl010 »

Hoi allen!

Even in het kort, de uitgebreide versie komt later... :

Eergisteravond is onze Forester uit 1999 total loss gereden tijdens onze reis in Noorwegen. Via de ANWB Europa compleet verzekering wordt maandag vervangend vervoer (Volvo V70) afgeleverd, waarmee we de laatste 4 weken van onze 3 maanden trip gaan vervolgen.
De schuld ligt bij de tegenpartij die midden op de weg reed in de bocht van een gravel weg. Het was een Japanner nota bene :?
Om de schade te verhalen via onze WA-verzekering van Allianz moet de schade in Nederland beoordeeld worden door een expert die aangesloten is bij Allianz.

Drie vragen hierover:
1. Loont het de moeite om de auto naar Nederland te krijgen?
2. Wat is de slimste plek om de auto in Nederland te laten neerzetten (sloop, garage, dealer,...)?
3. Allianz zegt dat ik moet zorgen dat de ANWB de auto naar Nederland brengt voor hun expert. De ANWB, daarentegen, wilt foto's van de auto om te beoordelen of het loont om de auto naar Nederland te transporteren. Ik ga er, misschien ten onrechte, van uit dat de ANWB zegt dat ze dit niet gaan doen en dat ik van het kastje naar de muur getuurd ga worden tussen de ANWB en Allianz. Wat is jullie ervaring/idee over de beste aanpak om de auto naar Nederland te krijgen?

Bedankt voor de info alvast luitjes!!

Als we terug in Nederland zijn komt er een mooi foto-overladen reisverslag over de trip met daktent!

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Advies total loss buitenland

Bericht door erichendri »

Een Japanner in een Zweed die een Japanner totall rijdt in Noorwegen. :mrgreen:
Dat is wel en niet grappig helaas.
Vrees dat de ANWB deze auto niet naar Nederland haalt voor je.
Dat kost al meer als de dagwaarde.
Beetje Alliance expert kan aan de hand van deze foto's wel zien dat hij total is.
Hoop dat je van al je voorbereidingswerk foto's hebt gemaakt want er staat
mij bij dat je er best wel druk mee bent geweest.
Daarmee maak je hem misschien meer waard.
Succes met de afhandeling.
Maak alvast met je telefoon schermafdrukken van vergelijkbare foresters
op de diverse verkoopsites, dus bj, +/- dezelfde km stand, opties en uivoering.
Anders schepen ze je af met de dagwaarde en die is niet hoog terwijl
je voor een andere forester veel meer kwijt bent.
En misschien moet je het wel in Noorwegen afhandelen omdat hij daar meer waard is.
Tegenpartij is ook Noors en lijkt mij stug als Allianz ook niet actief in Noorwegen is.
Succes.

Eric
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Advies total loss buitenland

Bericht door Rene »

Sodeju : die volvo heeft je fozzie behoorlijk gesloopt....
Geen lichamelijke schade mag ik hopen?
Succes met de afhandeling!
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Advies total loss buitenland

Bericht door Toon »

Takel en sleepkosten zitten in vele wa verzekeringen, en zeker als de tegen partij schuldig is worden deze kosten verhaald op de japanner.
Je bent bij ANWB verzekerd voor vervangend vervoer, MAAR de schade (ook transport) wordt geregeld door en bepaald door Allianz.
Als de ANWB moeilijk doet over het transport, neem contact op met Allianz want de auto moet zoiezo terug voor taxatie en Allianz gaat daar over niet ANWB
Ik zie dagelijks dit soort gevallen en veel erger uit heel Europa langs mijn deur komen en alles komt terug naar NL.
Gebruikersavatar
sl010
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 sep 2015 16:42

Re: Advies total loss buitenland

Bericht door sl010 »

Erg bedankt voor het meedenken zover!!

@eric
En dan rijden wij nog in een zweed verder ook ;)
Screenshots is een goeie, zal ook de behulpzame garage waar die nu staat eens peilen wat ze ervoor zouden geven.

@rene
Gelukkig alleen blikschade aan beide kanten! En de mentale schade.... Na het voorbereidingswerk en als je je auto een naam geeft, al 2 maanden in je auto woont, 'm complimentjes geeft na leuke offroad ritjes en 'm feliciteerd bij de 200000km voelt het nu als een familielid die je achter moet laten.

@toon
Bedankt voor deze duidelijkheid! Ik zal inderdaad Allianz ook aan de staart trekken om de auto terug te bregen.

Aangezien wij nog zeker 3 weken op pad zijn, wat is handig: de auto zsm terug zien te krijgen of de auto nog 3 weken hier laten staan en daarna pas op laten halen? Ohja, en waar zouden jullie 'm laten afleveren?

Erg bedankt allen!!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Advies total loss buitenland

Bericht door quikfit »

Laat een contactpersoon van de ANWB contact opnemen met je verzekering i.p.v. dat jij ertussenin zit !?
Als je schade in NL hebt mag je ook kiezen waar de sleper(in jouw geval de ANWB?) je auto heen moet brengen,ik liet mijn auto altijd naar een dealer brengen(in jouw geval de Subaru dealer)en daar kwam de expert van mijn verzekering dan...

Maar ik vrees dat wanneer de Japanner schuldig word bevonden dat je simpelweg de dagwaarde vergoed krijgt en dat de auto in Noorwegen achterblijft,dit is de goedkoopste oplossing wanneer de auto total-loss word verklaart.

Groeten vanuit Noorwegen en nog een fijne voortzetting van je trip toegewenst. :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Advies total loss buitenland

Bericht door Toon »

quikfit schreef:Laat een contactpersoon van de ANWB contact opnemen met je verzekering i.p.v. dat jij ertussenin zit !?
Als je schade in NL hebt mag je ook kiezen waar de sleper(in jouw geval de ANWB?) je auto heen moet brengen,ik liet mijn auto altijd naar een dealer brengen(in jouw geval de Subaru dealer)en daar kwam de expert van mijn verzekering dan...

Maar ik vrees dat wanneer de Japanner schuldig word bevonden dat je simpelweg de dagwaarde vergoed krijgt en dat de auto in Noorwegen achterblijft,dit is de goedkoopste oplossing wanneer de auto total-loss word verklaart.

Groeten vanuit Noorwegen en nog een fijne voortzetting van je trip toegewenst. :okeee:
Ook als de japanner schuldig is blijft het jouw auto en bepaal jij samen met de verzekering wat er met de auto gebeurd, daarom mag de auto niet daar blijven. er zal eerst een expert naar moeten kijken die de schade, en de waarde van het wrak bepaalt. Anwb bepaalt niet wat er gebeurt maar Allianz en die hebben meerdere transportcontracten oa met mijn huurder.
Er komen wekelijks 500 autos campers en caravans die ergens in Europa gestrand zijn over mijn erf daar zijn er bij die er veeel erger uit zien dan de Subaru en soms zelfs caravans die nog maar een halve meter hoog zijn met tien sjorbanden er rond om de zooi bij elkaar te houden.
Plaats reactie