Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Subarunieuws, interessante links (foto/video) etc.
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië (deel 1+2+3)

Bericht door eduard »

the dude schreef:Staan de zoutvlaktes in verbinding met een zee of zo? Is het ook echt blubber zoals ik t zie?
Nee, de zoutvlaktes staan midden in Tunesië en zelfs tegen de grens van Algerije ver weg van de Middellandse Zee. dat stukje op de foto verraste mij compleet, dacht eerst dat ik vergeten was de wagen in de versnelling te zetten omdat het motortoerental opliep maar de wagen geen snelheid maakte. Dus voor de zekerheid weer in zijn 1 zetten en alleen maar toeren maken, toen begreep ik dat er meer aan de hand was. Deur open om te kijken wat er loos was en zag tot mijn verbazing dat het super glad was. Heel vreemd maar weer een ervaring rijker.
Geen idee hoe een zoutmeer is ontstaan maar dan moeten wij maar eens googlen. In het verre verleden zee geweest? Ik weet het niet!
Zal dit komende dagen eens opzoeken want er staat wel iets in mijn "gids Tunesië". Kom hier nog op terug.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië (deel 1+2+3)

Bericht door eduard »

petur schreef:supergaaf verhaal (en foto's) eduard, geweldig ook dat je de kans hebt gehad om het te doen!
Ja Petur, wilde dit al jaren geleden doen en mede door mijn Midlife Crisis :lol: en omdat ik dit jaar 50 wordt, heb ik de "stoute" plannen maar omgezet in daden ;)

Moet zeggen, toen ik nog vrijgezel was heb ik met de motor (BMW K100 rs) ook al vaker vakantietrips gemaakt met de bedoeling bijvoorbeeld Frankrijk. Uiteindelijk ben ik toen met de motor in Portugal beland. Zo zie je maar, gewoon gaan en zie wel waar je terecht komt. Ik zeg altijd maar, als er maar een weg is dan kom je er wel. Zorg voor voldoende water en een kompas. Succes verzekerd.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië (deel 1+2+3+4)

Bericht door eduard »

DEEL 4
19 oktober 2013 zaterdag Tamerza
S'ochtends onze weg vervolgd vanaf de stad Gabes (aan de Middellandse Zee). Hier volgetankt en dwars door het mega drukke verkeer naar het zuiden gereden. Mocht je in een stad bevinden en je wilt de weg op rijden heeft het totaal geen zin je richtingaanwijzer te gebruiken. Hoe doen ze het hier? Raampje naar beneden…. en gewoon ouderwets je hand uitsteken en wegrijden. Zo werkt dat hier.
Komen de eerste verkeersborden tegen met Tripoli Libië.
Afbeelding

Afbeelding
Gewoon een zijstraatje in een dorp. Huizen worden gebouwd voor de toekomst (denk ik) en als er weer geld is? Wie het weet mag het zeggen.

Tussen de weg Gabes en Medenine gestopt bij marktkraampjes om souvenirs te scoren voor het thuisfront. Met lege handen thuis komen is geen optie.
Halverwege een gravel pad ingedoken om lekker vele uren off-road te rijden richting het hotel. Onderweg bij een oud niet afgebouwd gebouwtje de Kelly Kettle aangestoken voor kokend heet water (duurt circa 1,5 minuut) zodat een bakkie koffie gezet kon worden, daar waren we wel aan toe.
Afbeelding
Water koken met de Kelly Kettle, erg handig en super snel. Vuur maak je met houtjes, takjes enz. wat je in de natuur kunt vinden.
Maag voorzien van voedsel en verder gereden, langs een veldje met peperplantjes en bij een geitenhoeder de weg gevraagd.

Afbeelding

Afbeelding
Door oplettendheid van mijn co-driver vond hij zomaar een klein “moestuintje” waar pepers worden verbouwd.
Afbeelding
Toch wel fijn de wagen in de schaduw te zetten. Buiten is het ten minste 35 graden.

Afbeelding
Uren achter elkaar rijden op grind wegen en geen mens te bekennen, waar kom je dat tegen in Nederland?

Bij naderende schemering bereikte we de bergen en werd het tijd het asfalt op te zoeken. Omdat het hier zeer snel donker wordt leek het ons niet zo’n goed idee in het donker over kleine slingerende gravel padjes te rijden. Na onderweg de zoveelste police controle gepasseerd te zijn vervolgden wij onze weg over het asfalt door de donkere bergen. In het donker moeten wij nog inhouden voor overstekende kudde geiten. Wegmarkeringen ontbreken en rijden in het aardedonker in de bergen vergt veel van de chauffeur.
Afbeelding
Afbeelding
Als je goed kijkt zitten de gaten in het wegdek en stenen liggen langs de kant van de weg. Met de Forester heb je van kuilen weinig last van want het comfort in de wagen is zeer goed te noemen.

Met de Forester in het aardedonker gereden, kom je er achter dat met grootlicht tezamen met de onderverlichting een zee van licht krijg. Niet alleen naar voren maar ook links en rechts van de lichtbundel. Gewoon voortreffelijk. Heb helemaal geen extra lampen nodig op mijn roofrack.
Het blijft een avontuur en waar je ook bent op onbewoonde plekken, op je Fozzy moet je kunnen vertrouwen.
Afbeelding
Altijd en overal voldoende brandstof bij de hand. 1 jerrycan is 20 liter, dus 60 liter op het dak. Tijdens het rijden heb je hier absoluut geen last van, sterker nog, je vergeet dat ze op het dak liggen!
Afbeelding

Nu na enkele dagen terug in hotel te Matmata en een dagje rust want mijn maag begint toch enigszins vreemd gedrag te vertonen, bezoek aan de wc dan maar....al dat Tunesische eten.
EINDE DEEL 4
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië (laatste deel)

Bericht door eduard »

Laatste deel Reisverslag Forester door Tunesië.
20 oktober 2013 zondag Matmata Tunesië:
In verband met de onrustige darmen besloten een dag lekker niks te doen. Mijn dagelijks logboek bijhouden en lekker chillen. Maandag een kleine tocht ingepland met de bedoeling oude berggrotten te bezoeken, voor de zekerheid wc-rollen mee. De tocht daar naar toe werd voor mijn onrustige darmen ff teveel. Halverwege plannen gewijzigd en de rit afgebogen richting de Middellandse Zee. Even gestopt om van uitkijk te genieten over de Middellandse zee en om half een was het weer tijd voor het dagelijkse islamitisch middaggebed. Speakers weergalmen over het dorp. Staan wij weer precies bij een moskee. Zo….ook weer meegemaakt. Inmiddels raken wij eraan gewend. Daarna naar klein vissershaventje en gezien hoe een vissersboot te water gelaten werd. Met milieu problemen hebben te weinig tot niets. De kust ligt vol zwerfvuil, onvoorstelbaar wat een bende...erg jammer. Vandaag was de race naar avontuur en sensatie een beetje ten einde, een nieuwe race is begonnen….naar de wc….
Afbeelding
Mooie kleurrijke vissersbootjes.
Afbeelding
Om de boot in de juiste richting van het water te “sturen” leggen ze een strook dakbedekking onder de wielen en gieten er flinke scheut olie over, zodat de trailer met de boot in de juiste richting geduwd wordt voor de te water lating….en de olie? Laat zich raden.
Afbeelding

In de dagen erna nog wat rondgetoerd. Ondertussen waren de andere reisgenoten teruggekomen uit de Sahara en wisselden wij onze ervaringen uit. Na reparatie van de gestrande Defender was het weer tijd voor de terugtocht naar de haven van Tunis waar onze boot op ons wachtte voor de terugtocht naar ons eigen werelddeel Europa.

Afbeelding
Groenteman uit het dorpje waarbij wij bananen kochten om de darmen tot rust te krijgen. Vindt dit altijd leuk boodschappen doen bij de lokale middenstand.

Afbeelding

Onderweg naar Tunis nog steden bezocht zoals El Jam, waar een Romeins theater nog enigszins intact te bezichtigen kon worden en een lokale markt. Onderweg de zoveelste police roadblock waarbij onze bagage werd doorzocht en paspoorten gecheckt.

Onderstaande foto’s: Overal in het dorp en langs de wegen vindt je verkopers van brandstoffen welke verkocht worden in plastic jerrycans. Is hier heel gebruikelijk en denk maar niet dat ze ooit gehoord hebben van vloeistof dichte vloeren zoals in NL…....
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Verkoop kruiden etc. op een lokale markt.

25 oktober 2013 vrijdag boottocht terug naar de haven Genova Italië. Einde vakantie avontuur.

Bij terugkomst in Nederland haal ik opgelucht adem wanneer ik de Fozzy op het garagepad draai. Enkele dagen later een bezoek gebracht aan de Subaru dealer Niestcar die de Forester op de brug een grondige inspectie heeft uitgevoerd. Enkele nylon pluggen waren verdwenen en deze zijn vervangen. De rest was pico bello in orde na meer dan 5.000 km te hebben afgelegd met de Forester. Heb dit avontuur niet willen missen. Wat zal de volgende reis worden? Marokko? of Noorwegen?

P.s. Een ding is zeker: tijdens de reis 2 gevulde jerrycans en vele liters drinkwater mee geeft je een veilig gevoel zodat je niet snel zonder komt te staan. Je weet immers nooit waar pompstations te vinden zijn.

De gereden route Tunesië (opgenomen met Tripy2)
Afbeelding

Onder: Uitvergroot met de Sahara en Zoutmeren
Afbeelding

Einde Reisverslag Forester door Tunesië
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Wie heeft ervaring met rijden in de Sahara met een Subar

Bericht door eduard »

Louis schreef:
eduard schreef:
Louis schreef:Thermostaat verwijderen.
Groeten, Louis
Hhhmm, dat heeft uitleg nodig!
Groet, Eduard
Als je de thermostaat verwijdert komt de motor veel langzamer of zelfs helemaal niet op bedrijfstemperatuur. Moet je in dit koude kikkerlandje niet doen maar in de hete Sahara kan het oververhitting voorkomen.
Groeten, Louis
Toch even een reactie op de kwestie "thermostaat verwijderen". Heb tijdens de reis door Tunesië waarbij toch buiten temparaturen heersten van +35 graden geen last gehad van een oververhitte motor of althans niets van gemerkt.

Dat betekend dat de Forester van bouwjaar 2009 (My09) goed bestand is tegen deze hoge buiten temperaturen.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië (deel 1+2+3)

Bericht door eduard »

eduard schreef:
the dude schreef:Staan de zoutvlaktes in verbinding met een zee of zo? Is het ook echt blubber zoals ik t zie?
Nee, de zoutvlaktes staan midden in Tunesië en zelfs tegen de grens van Algerije ver weg van de Middellandse Zee. dat stukje op de foto verraste mij compleet, dacht eerst dat ik vergeten was de wagen in de versnelling te zetten omdat het motortoerental opliep maar de wagen geen snelheid maakte. Dus voor de zekerheid weer in zijn 1 zetten en alleen maar toeren maken, toen begreep ik dat er meer aan de hand was. Deur open om te kijken wat er loos was en zag tot mijn verbazing dat het super glad was. Heel vreemd maar weer een ervaring rijker.
Geen idee hoe een zoutmeer is ontstaan maar dan moeten wij maar eens googlen. In het verre verleden zee geweest? Ik weet het niet!
Zal dit komende dagen eens opzoeken want er staat wel iets in mijn "gids Tunesië". Kom hier nog op terug.
De zoutvlakte "Chot El-Djerid" in Tunesië:
De schijnbaar harde zoutkorst vormt afhankelijk van de verdampingsgraad s'zomers respectievelijk de hevigheid van de regenbuien 's winters een stevige basis waarop men kan lopen, of een verraderlijke modderlaag waarin vroeger hele karavanen wegzonken. Sinds de aanleg van een weg is dit niet meer voor gekomen. (Bron: Marco Polo reisgids)
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door eduard »

Nu even wat anders. Ik kom mensen tegen die vragen: Hoe kom je nu op het idee zo'n reis te maken in niemandsland?
Antwoord: De inspiratie heb ik opgedaan uit een boek. Van een zakenrelatie heb ik in 2010 een boek gekregen en schreef persoonlijk hierin:
"Voor al onze jongensdromen. Veel leesplezier en inspiratie"

Nu, dat heb ik geweten. Al na enkele bladzijden gelezen te hebben kon ik er niet meer van afblijven. Dit verhaal heeft mij aan het denken gezet...en uiteindelijk wat ik altijd al heb gewild en uiteindelijk verwezenlijkt.
Terug in mijn jonge jaren heb ik veel gereisd met de motor. Dit was een BMW K100 RS; een dijk van een motor en 18 jaar in mijn bezit gehad. Tentje, slaapzakje, kookpotje en nog meer van dat zooi, hup naar het zuiden. Ook toen al heel veel meegemaakt. Niets moet,...alles mag. Als er maar een weg is...voor de rest maakt het geen donder uit. Tja, toen was ik nog 20-25 jaar jong.

Later getrouwd, kinderen, huisje, boompje, beestje,...je kent dat wel. Prioriteiten lagen op het gezinsvlak.
Maar,... na het lezen van het boek....een aanrader.
Kan je de verleiding niet aan, durf je niet, of is er wat anders wat je tegen zit .....Lees dan dit boek BESLIST NIET.
Voor degenen die verleid willen worden, hieronder het boek:
No Risk, No Life, schrijver Ben Valks & Brenda Smeenge, ISBN 978-90-225-5527-9

No Risk, No life is een humorvol boek over het waarmaken van dromen, over het volledig genieten van het leven door grenzen op te zoeken en tegenslagen te overwinnen. Op jezelf vertrouwen en op de vreemdste plaatsen hulp geven en accepteren.

Weet overigens niet of dit boek nog leverbaar is.
Eduard 8-)
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
donald
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 jan 2013 20:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door donald »

Eduard, een geweldige belevenis moet ik zeggen.
Ik heb vroeger wel eens korte, niets hoeft en alles is mogelijk, fietsvakanties gedaan met minimale middelen, back to basic, en moet zeggen dat je je na een paar dagen afvraag waar we ons in het dagelijks leven zo druk om maken.
Dit idee later menig maal opgeschaald maar nog niet in de woestijn. Een leuk idee voor een volgende tocht.
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door eduard »

Even nog wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding
Foto boven: De lange stille weg naar de Sahara. Temperatuur +35 graden

Afbeelding
Foto boven: Een kleine rust pauze in de Sahara

Afbeelding
foto boven: De volgende dag moest de fozzy over dit zandheuveltje getrokken worden. Kon het niet op eigen kracht.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door eduard »

Afbeelding
De Landrover Defender die met kapotte steekassen niet meer voor- of achteruit kon. In dit zelfde dalletje moest de Forester ook door heen maar strandde op de helling door tekort aan vermogen (of te lange gearing). het zand voelde aan als "meel".

Afbeelding
Het wegtrekken van de Defender viel niet meer door het "meel"zand.
Toevallig passeerde s'avonds laat een ex-legertruck die de Defender uit het dal sleepte.

Afbeelding

Afbeelding
De volgende dag hadden wij verderop de ontmoeting met de sleepwagen.
Sleutels van de Defender werden ingeleverd en zij zorgden dat de defecte LR
naar het hotel werd gebracht.
De gestrande reizigers zijn verder gereden in een huur 4x4.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door eduard op 26 aug 2014 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door eduard »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De (Tunesië) mecanicien, genaamd Saif Mazda, welke mee reisde met de Sahara trip voor het geval dat....

Afbeelding
Onze buiten veldkeuken en gids.

Afbeelding
Onze laatste slaapplaats aan de rand van de Sahara
Laatst gewijzigd door eduard op 26 aug 2014 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door eduard »

Afbeelding
Aan de rand van de Sahara een gelegenheid om een maaltijd klaar te maken. Lekker in de schaduw en men moet het schoon achterlaten.

Afbeelding

Afbeelding
Het lijkt net de maan, eindeloos uitzicht maar niets te zien dan zand, zand en zand.

Afbeelding
Onderweg nog een cafe-restaurant bezocht maar er was niemand te bekennen.

Afbeelding
Aan de rand van de zoutvlakte.

Afbeelding
Terug naar het hotel eindelijk weer een normale weg.

Afbeelding
In NL heeft elk dorpje wel een kerk, in Tunesië is dit dan een moskee.
Laatst gewijzigd door eduard op 26 aug 2014 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door eduard »

Afbeelding
Rijden over de prachtige grote zoutvlakte Chott el-Jérid.
(wel langs de rand omdat je weg kunt zakken)

Afbeelding

Afbeelding
door de lange afstanden en relatief lage snelheid bleef het verbruik van de Fozzy laag.
Voor de zekerheid altijd genoeg reserve brandstof mee. Prijs per liter circa eur 0,75 en van goede kwaliteit.
In een jerrycan zit 20 liter.
Heb momenteel drie lege thuis staan, wie heeft jerrycans nodig? = zijn te koop.

Afbeelding
De zon gaat al onder en wij wilden voor het donker bij het hotel in Matmata (weg C104) zijn.
S'nachts rijden in de bergen wordt afgeraden.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door eduard »

Vandaag 28 maart 2015 in de krant; Tunesische woestijnstadje Tataouine overspoeld door IS-gangers

Bucket list:
Dit kleine stadje stond op onze bucket list, maar door omstandigheden niet aan toegekomen.

Enkel kilometers van ons verblijf (oktober 2013) in de Sahara ligt het Tunesische woestijnstadje Tataouine. Wat een mooi ‘Star wars’-dorp was is nu het toneel van heilige oorlog.
Het stadje in de woestijn was ooit het toneel van de legendarische filmset waar George Lucas het eerste deel van zijn Star Wars-saga opnam. Voor Star Wars, A New Hope, koos Lucas de Tunesische woestijn als het decor waarin de jonge Luke Skywalker opgroeit op een droge woestijnplaneet. Die planeet kreeg later, niet geheel toevallig, de naam Tatooine.

Vandaag de dag blijven toeristen echter weg, hun plek is ingenomen door strijders van Islamitische Staat (IS) die op doorreis zijn. De resten van het fictieve dorp dat daar toen gebouwd werd, bracht een lucratieve toeristenstroom op gang. Maar die filmtoeristen laten zich nu niet meer zien. Tunesië gaat gebukt onder de opkomst van IS en de burgeroorlog in buurland Libië. Tataouine ligt zo'n 60 kilometer van de grens en precies op de route van islamisten op weg naar het buurland.
En als ik dit lees in de krant vind ik het zo jammer, want daar heb ik de tijd van mijn leven gehad en dat dit zo moet eindigen vind ik vreselijk.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: Reisverslag Forester door Tunesië 2013 (geheel verslag)

Bericht door Louis »

Dat is zeker jammer. Die IS vandalen hebben in Irak (ooit Mesopotamië) ook een hoop erfgoed vernietigd wat bij Unesco op de werelderfgoed lijst staat.
Een van mijn buren heeft een offroad school. Hij komt regelmatig in Afrika en met name Marokko. Hij is ook regelmatig in Mauretanië geweest maar dat doet hij voorlopig even niet meer. Hij heeft geen zin om gekleed in een oranje overall geknield een nekschot te krijgen.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Plaats reactie