Subaru Forester uit 2004

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
MatthijsW
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2015 19:54

Subaru Forester uit 2004

Bericht door MatthijsW »

Beste allen,

Graag uw advies over het volgende de aanschaf voor een Forester.

Maar eerst een kleine situatie schets.

Mijn gezin bestaat uit 4 personen. Ikzelf, vrouwlief en 2 (kleine) kinderen. Wij gaan meerdere malen per jaar op vakantie met een caravan. Korte vakanties Nederland, zomervakanties 3 weken ergens europa.
Om wat soepeler over de bergjes te rijden hebben we vorig jaar een Seat Toledo 2.0FSI uit 2005 met 185k op de teller gekocht. Lekker veel luxe, fatsoenlijke trekauto. Deze auto heeft ons inmiddels een keer of 6 laten staan, met motor uitval tijdens snelweg ed. Na grote bakken geld in de wagen gestopt te hebben is de grens bereikt. Het vertrouwen is weg en we willen nu een wagen waarop we gewoonweg kunnen vertrouwen om niet op levensgevaarlijke momenten zomaar te stoppen.

Het budget is krap 6500.

Onze wensen zijn: Fatsoenlijke caravantrekker, veilig in verschillende omstandigheden, climate control, cruisecontrol, wendbaar (kleine draaicirkel). En vooral: Betrouwbaar.

Ik heb vandaag in deze http://www.autotrack.nl/tweedehands/sub ... r/12827673 wagen een proefrit gemaakt. Er staat 2 ton op de teller en het bouwjaar is 2004. Comfortabele zit, nog net interieur ondanks de leeftijd, zeer reactief stuur. Mijn vrouw reed er ook lekker in (belangrijk, zij rijdt het meest).

Een paar dingen die ons opvielen.
*Op de snelweg bij 100km/h gaf de auto weinig reactie in zijn 5.
*Er zit cruisecontrol op, maar kreeg die niet werkend
*De rem geeft eerst een stukje zonder weerstand en daarna begint het remmen pas.
*Banden uit 2008, leken wel voldoende profiel te hebben
*De uitlaat leek redelijk roestig te zijn.

Wat is jullie mening als liefhebbers en kenners over deze koop? Het geld is namelijk op hierna omdat alles in die Toledo is gestopt (die ik overigens niet kan inruilen omdat hij weer niet rijdt, na nu 7 weken bij de garage, en veel "reparaties"). Als dit ook een kat in de zak blijkt wordt ik wel een beetje verdrietig..

Alvast bedankt voor jullie antwoorden,

Matthijs
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door erichendri »

Staat een forester turbo uit 2004 bij de importeur te koop.
Heeft nog geen 150000 km gelopen.
Deze heeft wat meer power voor je caravan.

Eric
MatthijsW
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2015 19:54

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door MatthijsW »

Ik ben een beetje aan de turbos voorbij gelopen vanwege het verbruik. Wat is jullie ervaring hiermee?

Er staat bij broekauto waalwijk een erg knappe 2.0xt te lonken naar me. Wat is het verbruik van deze motor?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2422
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door boswachterfan »

Mijn 2003 model kan ik tot 1 op 14 krijgen, als ik zelf rijd. Dan zwem ik rustig mee in het verkeer en kan op de snelweg 120 draaien. Zoonlief heeft een pittiger rijstijl en rijdt 1 op 10 ermee. In de winter duikt hij hier soms nog onder. 1 op 9,5. Met caravan op de vlakke weg rijdt hij ook 1 op 9,5. Maar met wind tegen, kan dat ook zo maar 1 op 8 zijn. Over de turbo kan ik weinig zinnigs zeggen. Wat ik in reviews heb gelezen (Autoweek site) is dat het verbruik nauwelijks hoeft te verschillen van de non turbo, mits je je rechtervoet in bedwang houdt :D Ik heb geen turbo. Ik vind hem erg prettig rijden met caravan. 15 jaar geleden was dit echt een topper, maar eerlijk is eerlijk, moderne auto's stomen je nu ook voorbij op weg naar boven. Of je moet de laatste paardjes uit de stal trappen, maar daar hou ik niet zo van. Ik denk dat onze volgende ook een turbo wordt. Als je niet inruilt, schat ik in dat je bij Broekauto 1000,- van je budget overhoudt. Bij ons ging dat er zonder problemen af omdat we onze auto zelf verkochten. Mijn aankooptips: Kijk goed of alle elektronica werkt, waaronder dat prachtige schuifdak en kijk of de achterste schokdempers droog zijn en de auto niet scheef hangt. Dat zijn niveauregelaars en knetterduur (900 euri's). Happy hunting! :mrgreen:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
sufos
Berichten: 1278
Lid geworden op: 16 apr 2014 18:11

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door sufos »

Als een Cruisecontrol niet werkt kan je dat uiteraard gewoon meenemen in de onderhandeling. Wij hebben onze Subaru nu ruim een jaar en mijn partner rijdt er het meest in. Ik rij ondertussen lekker rond in de SAAB. De Sub is een prima auto maar de remmen vind ik onder de maat. Ook het vermogen vind ik wat tegenvallen, al laat ik de auto binnenkort wel uitlezen, Ik denk een kapotte lamdasonde.
Ook het verbruik vind ik aan de hoge kant. Wij rijden LPG en momenteel wel veel korte stukken, maar 1:8 vind ik magertjes.
Ook de ruimte achterin houdt niet over en het windgeruis is vrij duidelijk aanwezig ( al valt dat best goed te reduceren ).
Al met al wel een prima auto maar niet alleen maar hosanna.
Mocht je financieel wat minder draagkracht hebben zou ik er altijd een kopen met garantie. Dat kost je wat meer maar geeft ook veel meer zekerheid. Wat jou uitlaat betreft, 10 jaar oud en 2 ton op de teller, die heeft natuurlijk zijn beste tijd wel gehad. Wat niet zeggen wil dat deze nog jaren mee zou kunnen gaan.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door RJS »

*Op de snelweg bij 100km/h gaf de auto weinig reactie in zijn 5.
*Er zit cruisecontrol op, maar kreeg die niet werkend
*De rem geeft eerst een stukje zonder weerstand en daarna begint het remmen pas.
*Banden uit 2008, leken wel voldoende profiel te hebben
*De uitlaat leek redelijk roestig te zijn.
Ik heb het model uit 2001, nu met 235000 km op de teller. Ik rijd een jaar of vijf in deze auto, met ongeveer hetzelfde gebruik als jullie: vakantie, langere ritten in Nederland, weinig stadsverkeer, zo'n 15.000 km per jaar. Wel ga ik ermee het bos in 's winters met onze houthakploeg. Een keer was ik een flink bedrag kwijt, namelijk in het derde jaar, toen de distributieriem vervangen moest worden, de kleppen gesteld en de achterdemper (die zijn behoorlijk duur, maar zeer degelijk) vervangen. Was ongeveer 1100 euro, maar ik wist dat het eraan zat te komen en het was zuiver onderhoud, niet waar. Verder elk jaar zo'n 400 euro aan onderhoudskosten. Het gebruik schommelt van 1:9 in de stad/het bos, 1:10 a 11 in de winter en 1:11 a 12 in de zomer. We wonen in het stadscentrum dus we doen daar alles op de fiets, haha.

De kracht zit bij deze motoren bepaald niet onderin. Je moet toeren maken. Van 3500 toeren trekt ie als een lier. Bij 100 zit je op 2800 a 2900 toeren, je zit dan onder het maximum koppel. In het stadsverkeer is de motor overigens soepel genoeg. Je kunt ook heerlijk op hoge snelheden rijden. Super stabiel. Mijn cruiscontrol - dezelfde als die jij hebt - werkt onhandig. Het kan best zijn dat je hem gewoon niet aan de praat hebt gekregen, maar hij kan natuurlijk ook kapot zijn... dat moet toch uit te onderhandelen zijn? Remmen zijn bij mij prima, maar het kan, zeker tegenwoordig, veel beter. Maar ik ben op de snelweg nooit in moeilijkheden gekomen tot dusver. De remmen moeten het wel goed doen. Uitonderhandelen dus. Je hebt achter trommels, dat is natuurlijk toch wat anders dan de vier schijven van de Seat.

edit: vergat nog te zeggen: het is een beul van een auto, die ons tot nu toe niet heeft laten staan! En 's winters door de blubber met een zware aanhanger met hout is natuurlijk ook wel cool. https://youtu.be/XISSCKlr8ng Wat de auto af en toe wel had was een CEL. Bleek een telkens terugkerende foutcode te zijn: P0420, iets met de katalysator aan de linkerzijde. Er was niks aan de hand. De Forester is daar nogal gevoelig voor. Een kleine aanpassing aan de sensoren heeft een en ander opgelost. Was niet duur.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door quikfit »

Als je twijfelt moet je de auto ANWB laten keuren....dit is een zeer uitgebreide keuring... :mrgreen:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door erichendri »

De toledo 7 weken bij een garage en nog niet klaar?
Zeker geen dealer zeker die daarom alles moet gokken.
Meldt je eens aan op het seat forum en leg je probleem
daar eens neer.
Daar zit vaak heel veel kennis en seat monteurs.
Onder wat voor omstandigheden is je seat toen tot stilstand gekomen.
Wat deed hij nog en wat niet?

Eric
MatthijsW
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2015 19:54

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door MatthijsW »

Bedankt allen voor de reacties.

De seat staat bij een algemene garage waar ik veel vertrouwen in heb. Hij heeft ook de hulp ingeroepen van diverse experts. Ook VAG experts. Het is een soort locale trofee geworden. Wie kan hem maken.
Hij is tot stilstand gekomen door een kapotte gasklep. Daarvoor had ik echter al diverse storingen. EPC lampje en check engine lamp, maar niks bij uitlezen. Gasklep vervangen hielp niet. Daarna gekeken naar de kabelboom. Die had ik al laten vervangen door de dealer toen ik de auto net had en hij tot stilstand kwam (Geen garantie). Dit bleek uitermate slecht gedaan te zijn met klemmen(?) die zorgen voor teveel weerstand. Dus opnieuw laten doen. Geen effect. ECU naar een expert gestuurd. Geen effect. Allerlei sensoren, weerstanden, dioden en weet ik veel wat nog meer doorgemeten.

Anyway, de seat heeft mijn vertouwen volkomen verloren. Als hij reed was hij erg fijn (echt heel fijn, dit doet best pijn allemaal), maar in 1 jaar zoveel stilstaan. En maar geld ertegenaan blijven smijten houd ergens op.

DUS, wij zijn nu de troste eigenaar van de eerst genoemde Subaru forester uit 2004. Alle puntjes worden gecheckt en indien nodig gerepareerd. Ik heb ook een half jaar garantie en laat voor die verlopen is nog een aankoopkeuring doen. De distributie riem vervangen ze ook gelijk.
Toch gegaan voor de ongeblazen 2.0. Het verbruik ligt toch lager. En met de lage gearing zal ik me in zeldzame noodgevallen prima kunnen redden.

Ik hoop dat we hier een hoop meer plezier aan beleven.

De Seat staat nog bij de garage. Ik vertouw erop dat mijn garagist hem ooit nog maakt, en dan gaat hij in de verkoop. Zo niet, naar de sloop.
Laatst gewijzigd door MatthijsW op 18 jul 2015 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
MatthijsW
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2015 19:54

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door MatthijsW »

Nog een vraag voor RJS over de cruisecontrol.

Voor het activeren naar boven draaien en dan de knop aan de kopse kant indrukken leek mij?

Of werkt deze anders?
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2422
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door boswachterfan »

Nou, gefeliciteerd met je aankoop! Veel plezier ermee!
M.b.t. de Seat: Toen ik een abonnement had op Auto en Motor Techniek was er maandelijks een elektrisch probleem in een rubriek. Dat was een bedrijf dat de meest achterlijke storingen wist te vinden, waar anderen niet uitkwamen. Alleen.... ik kan me de naam niet meer herinneren. Misschien iemand anders hier?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door erichendri »

Volgens mij kun je dat bedrijf googlen.
Hij is volgens mij niet de enige.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door RJS »

Voor het activeren naar boven draaien en dan de knop aan de kopse kant indrukken leek mij
Klopt, zo werkt het. En... doet ie het? Veel plezier met je Forester.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door erichendri »

Nog een kleine opmerking over je seat.
Regelmatig denken monteurs moeilijk en vergeten iets simpels.
Daarbij denk ik aan zekerinven, massapunt en of er overal waar bet
hoort spanning op de onderdelen staat.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 24 jul 2015 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
MatthijsW
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jul 2015 19:54

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door MatthijsW »

Zo, Subaru is opgehaald.

Alles werkt zoals het hoort. Prettig eerste ritje.

Zaterdag gaan we er gelijk mee op vakantie, ik heb er helemaal zin in.

De seat is geschorst. Mijn garagist (is dat een woord?) meet alles na op het moment, draadje voor draadje, diodes, etc. Hij rekent daar geen tarief voor. Ondanks dat de ecu was nagekeken en goedgekeurd wil hij een 2ehands model erin zetten als die vrijkomt. Helaas is de toledo een weinig verkochte auto, zeker met de 2.0FSI motor. Zal wel even duren voor die beschikbaar komt.

Maar nu ga ik genieten van de Forester met een caravan aan de haak. Geen Italië dit jaar, die heb ik geannuleerd, maar "gewoon" Nederland.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Subaru Forester uit 2004

Bericht door RJS »

Gaat je vast en zeker goed bevallen.
Plaats reactie