Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Plaats reactie
Siemi
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2014 13:56

Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Bericht door Siemi »

Voor de komende vakantie was ik op zoek naar een leuke vakantie auto waar ik met rijbewijs B een caravan van 1500kg achter mag hangen. Zo uitgekomen op bijvoorbeeld een Subaru Forester. Na een korte zoektocht een mooi exemplaat gevonden die aan alle eisen en wensen voldoet. Ook qua leeftijd en looks past deze Forester. Ik heb alleen een beetje een gevoel dat het niet helemaal fris is. Ik kan het nergens op baseren, dus daarom zoek ik hier een bevestiging of ontkrachting. Misschien dat hij hier wel bekend is.

Het betreft de Forester 2.0 Turbo van garage dekker uit Heerhugowaard. Op papier lijkt alles goed. Mooie uitvoering, met veel opties. Een van de opties waar ik zwaar aan til is cruise control. Volgens de site heeft deze dat, volgens carbase is dat geen optie. En laat dat nu matchen met de 3 reviews die ik heb gevonden over de verkoper. Volgens 1 review kloppen de opties niet met de opgave. Volgens een andere verkopen ze kapotte auto's met zo laag mogelijke kosten zijn gerepareerd op een tijdelijke manier. Het zijn te weinig reviews om echt een lijn te ontdekken, maar aangezien ik er 4 uur voor moet rijden (2 uur heen, 2 uur terug) hoop ik dat er hier iemand wat meer weet. Zowel positief als negatief.
petwr
Berichten: 306
Lid geworden op: 13 dec 2010 21:43

Re: Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Bericht door petwr »

de forester turbo is idd een krachtige auto. voor trekken schijnt het een goede keuze te zijn. dat weet ik niet uit eigen ervaring, want ik heb nooit iets erachter.

als enkele reviews aangeven dat een garage niet helemaal jofel lijkt, is het een groot risico. wie weet schrijf jij het volgende slechte review.

op mijn forester turbo my01 zit trouwens ook een cruisecontrol. gewoon later ingebouwd. dus dat kan ook.
Siemi
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2014 13:56

Re: Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Bericht door Siemi »

Ik ben vanmiddag toch heen gereden en heb gekeken. Een paar dingen vielen me op. De remschijven hebben enorme randen aan de buitenkant. Normaal gesproken een teken dat ze versleten zijn. Er zaten lelijke wielbouten in. Een schandpalen bleek een niet opvallend deukje. Onder de motorkap rookte er iets ter hoogte van de lambda sonde waardoor een olielucht in de auto kwam. Volgens de verkoper zal het wel een slang zijn. Repareert hij. De voorbanden hebben geen 3 mm profiel meer. Dat zijn eigenlijk allemaal kleinigheden die horen bij een gebruikte auto.

Van achteren was een trilling voelbaar. Geen idee of het de as, de remschijven of gewoon staplekken op de banden zijn.

Last but not least. Als me verteld was dat hij ongeblazen was had ik het ook gegloofd. Er zat weinig pit in en pas vanaf 3500 toeten gebeurde er wat. Ook heb ik geen enkele vorm van turbo fluit waargenomen.

Ligt het aan mijn onbekendheid met de forester of is deze niet goed. Ik twijfel :-(
Siemi
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2014 13:56

Re: Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Bericht door Siemi »

Oh en cruise control was aan boord. Origineel.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Bericht door SP-Boxer »

Een occassion moet meteen goed voelen, anders lekker laten staan. Zo te horen twijfel je aan een hoop dingen, maar zelfs al is de auto goed, dan voelt het toch niet lekker.
Vrolijk verder zoeken dus!

Na het lezen van je eerste bericht wilde ik ook melden dat cruisecontrol gewoon leverbaar was op die modellen.
Carbase kun je niet van op aan als het op uitrusting en accessoires aankomt.
Je had het echter zelf al ontdekt ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Bericht door erichendri »

Auto mag 2000 kilo trekken volgens mij maar met alleen B rijbewijs
mag u niet meer trekken als het kentekengewicht van de auto.
Dat zal rond de 1400 kilo zijn ongeveer.

- Roken bij de lambdasensor lijkt mij een gescheurde aandrijfashoes.
- Banden bij een 4WD moet je per 4 vervangen omdat de visco slecht tegen hoogteverschil kan.
Hou het ook bij eenzelfde merk en type.
Volvo geeft bijvoorbeeld maximaal 2 mm verschil aan tussen voor- en achteras.

Eric
Siemi
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2014 13:56

Re: Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Bericht door Siemi »

Hij weegt net geen 2000 kilo, dus dan mag er zonder E 1500 kilo achter.

Dat de banden het beste per 4 vervangen kunnen worden, wist ik achteraf ook. Hoe langer ik er over nadenk hoe meer onzekerheden (ik druk me graag positief uit) naar voren komen.
Gebruikersavatar
freeman
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 aug 2012 14:34

Re: Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Bericht door freeman »

erichendri schreef:Auto mag 2000 kilo trekken volgens mij maar met alleen B rijbewijs
mag u niet meer trekken als het kentekengewicht van de auto.
Dat zal rond de 1400 kilo zijn ongeveer.

- Roken bij de lambdasensor lijkt mij een gescheurde aandrijfashoes.
- Banden bij een 4WD moet je per 4 vervangen omdat de visco slecht tegen hoogteverschil kan.
Hou het ook bij eenzelfde merk en type.
Volvo geeft bijvoorbeeld maximaal 2 mm verschil aan tussen voor- en achteras.

Eric
Roken bij Lambdasensor kan ook een een kapotte turbo zijn.
De forester mag maar 1800kg trekken op kenteken.

Volgens mij mag je nu met je B rijbewijs alles trekken als:
- je auto het aankan (1800kg) en;
- het totaal gewicht van auto en aanhangwagen niet zwaarder is dan de 3500kg.

Dus aanhangwagen van 1500kg is geen probleem.



komt van de site http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijbewijs-b

U mag met rijbewijs B in de volgende situaties een aanhanger gebruiken:
De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van de auto en aanhanger samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.

Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto

De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).
Siemi
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2014 13:56

Re: Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Bericht door Siemi »

Kapotte turbo, dat komt aardig overeen met
Als me verteld was dat hij ongeblazen was had ik het ook gegloofd. Er zat weinig pit in en pas vanaf 3500 toeten gebeurde er wat. Ook heb ik geen enkele vorm van turbo fluit waargenomen.
Ik heb nu dus helemaal zeker besloten hem te laten staan. Ook een Subaru kan stuk. Blijkbaar.

Het valt niet mee om een auto te vinden waar 1500kg achter mag en die niet meer dan 2000kg weegt. :cry:
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Bericht door erichendri »

Het is een low presure turbo, misschien dat hij daarom niet fanatiek fluit.
Rick, is jouw forester turbo een fluitertje??
Op zich valt het koppel wel mee, ongeveer 245 Nm bij 3200 toeren.
Vermogen is 177 pk bij 5600 rpm.
Verwacht dus geen diesel trekkracht bij lage toeren.
Wat voor een auto rijd u nu als ik vragen mag?

Eric
Gebruikersavatar
freeman
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 aug 2012 14:34

Re: Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Bericht door freeman »

Zoals je zegt is het een lage druk turbo 0,4-0,5 Bar standaard. Fluiten doet hij dus niet.
Maar het klopt wel dat je hem pas voelt 3000-35000rpm. Dat is ook het gebied waar hij bij mij erin komt.
Gebruikersavatar
freeman
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 aug 2012 14:34

Re: Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Bericht door freeman »

Automaat is trouwens wel fijn voor aanhangers. Ik rij zelf in een handgeschakelde versie.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Bericht door SP-Boxer »

Een Legacy touring mag in de 2.0 handgeschakelde versie zelfs 1600kg trekken. Keuze genoeg!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Iemand bekent met deze Forester turbo in Heerhugowaard?

Bericht door erichendri »

Legacy 2.0 automaat 1500 kg.
Hellingproef 10% met 1300 kg, no problem.

Eric :mrgreen:
Plaats reactie