Outback 2004

Vragen over het kopen van een auto of je hebt een interessante auto te koop gezien en je wilt een ander daarop antenderen
Dave_de_W
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 jan 2014 21:11

Re: Outback 2004

Bericht door Dave_de_W »

Morgen langs bij Saris 4x4 in Valburg (uurtje rijden), ik post hier het resultaat...
Arie mouwrie
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 mar 2014 18:26

Re: Outback 2004

Bericht door Arie mouwrie »

Dave_de_W schreef:
erichendri schreef:Heb ook een prins LPG installatie sinds 35000 / 1 jaar km.
Werkt nog steeds prima, 3 jaar garantie maar alleen als hij zijn
beurtjes bij de LPG inbouwer krijgt.

Maar deze kosten ongeveer 80 euro en moet om de 25000 km of 1 keer per jaar volgens mij.
Ik heb inmiddels verder onderhandeld. AGIN BV uit Rotterdam biedt een BRC systeem aan voor 1650. Een goed aangeschreven inbouwer hier in de buurt wilt zakken van 1895 naar 1750. Dat lijkt me een correcte prijs. Eerst volgende week afwachten wat de verkoper doet met de aandrijving.
erichendri schreef:Wat betreft de automaat, kan liggen aan de elektronische middendif want je hebt
het niet over een lampje dat tijdens de storing gaat branden.
Kan ook de aansturing naar het brein in de bak zijn maar dan brandt er juist
wel een lampje.(had mijn auto)
Heb mijn automaat naar volle tevredenheid bij autobedrijf nuland in Volkel laten reviseren.
Inderdaad geen lampjes oid die gaan branden, maar dealer Niesten was duidelijk: het centraal differentieel (mechanisch) had meegenomen moeten worden bij de revisie. De verkoper heeft de automaat los aangeleverd bij ATR (revisiebedrijf) en na revisie zelf weer ingebouwd en dus is het differentieel niet meegenomen. Volgende week gaat de hele auto naar ATR.
erichendri schreef:P.s., als het goed is zit er in de zekeringskast onder de motorkap een lege positie
waar (4WD) bij staat, als ik hier een zekering plaats wordt de koppeling niet
meer elektronisch aangestuurd en heb je 2WD.
Is dat al eens geprobeerd door de dealer tijdens de diagnose?
Nee, niet gedaan, maar dealer Niesten was stellig in zijn diagnose, dus lijkt me ook niet nodig.

Mijn outback uit 2004 automaat is ook geriviseerd. 3000 euro. Auto is compleet ingeleverd. Alle 2004 modellen komen aan de buurt hebben zowel de dealers als devrevisie bedrijven verteld. Ingelopen zuiger is bij de 2004 modellen het probleem.


Vraag me wel af of de midden dif is meegenomen door autrans?.....?.?..?..?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Outback 2004

Bericht door SP-Boxer »

Bij welke km-stand was die automaat aan de beurt?

En wat waren de symptomen bij de ingelopen zuiger?

Heb een Legacy uit 2004, ook met de 2.5 motor.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Outback 2004

Bericht door erichendri »

Denk dat hij met de ingelopen zuiger de voorruitkoppeling bedoelt.
Daar zat bij mij ook het probleem in toen.
Alleen niet ingelopen maar een verharde en versleten o-ring.
Komt waarschijnlijk door het in neutraal zetten bij een stoplicht.
Achterruitkoppeling was niets mee aan de hand maar die
wordt ook minder gebrukt.

Eric
Arie mouwrie
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 mar 2014 18:26

Re: Outback 2004

Bericht door Arie mouwrie »

SP-Boxer schreef:Bij welke km-stand was die automaat aan de beurt?

En wat waren de symptomen bij de ingelopen zuiger?

Heb een Legacy uit 2004, ook met de 2.5 motor.
235000 km

Drukverlies in de bak bij een warme bak. Wat je dan krijgt is dat de olie langs zuiger loopt en drukverlies geeft.
Mijn bak was niet kapot. had er zeker nog een half jaar mee door kunnen rijden. alleen comfort was minder. Wat ik merkte is een lichte bump bij bijv heel langzaam afremmen . bij naar een file toe of stoplicht. gewoon een bumpje.

Vandaf de 2005 modellen zit er een andere type zuiger in, oftewel automaat problemen komen daar veel minder voor. (uiteraard onder normale verversing etc). 2004 model (en mogelijk daarvoor) heb je niet in de hand.
Laatst gewijzigd door Arie mouwrie op 20 aug 2014 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Outback 2004

Bericht door SP-Boxer »

Sorry, had het ingelopen zuiger verhaal verkeerd opgevat. Betrof de automaat dus :oops:
Ik heb gelukkig een handbak :)

Toch goed om te weten, want mijn pa kijkt momenteel uit naar een andere Legacy. Kan wellicht een automaat worden, maar dan wel wat jaartjes nieuwer.
"I feel Legacy"
Arie mouwrie
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 mar 2014 18:26

Re: Outback 2004

Bericht door Arie mouwrie »

SP-Boxer schreef:Sorry, had het ingelopen zuiger verhaal verkeerd opgevat. Betrof de automaat dus :oops:
Ik heb gelukkig een handbak :)

Toch goed om te weten, want mijn pa kijkt momenteel uit naar een andere Legacy. Kan wellicht een automaat worden, maar dan wel wat jaartjes nieuwer.

ik zou zeker geen 2004 model kopen.

verdere zwakke punten:

middendemper
rem pistons voor
wiellagers achter
aandrafassen voor (komt wel eens voor)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Outback 2004

Bericht door erichendri »

Wat je daar noemt bij de zwakke punten is onzin.
Bouwjaar 2004 is nu 10 jaar oud, mag er iets kapot gaan in de tussentijd.
Uitlaat is afhankelijk van hoe er mee gereden wordt en na een jaar of 6 gewoon nodig.
ik heb tot nu toe 1 kapot achterwiellager gehad,rechtsachter (200000 km) en
linksachter zit er na 3500000 km nog op, rechts kan ook door meegenomen stoepjes komen.
Remzuiger (piston) is vaak geen problemen mee, als ze vastzitten kan dat komen doordat
bij montage van nieuwe remblokken het hoesje tussen komt en lek raakt.
En aandrijfassen voor, door de steeds langere onderhouds (jaarlijkse) intervallen kan het natuurlijk
voorkomen dat je te lang met een gescheurde aandrijfas hoes rondrijd, daar kunnen de
homokineten niet tegen en gaan daardoor stuk wat een ratel geeft in bochten.
Heb met mijn legacy al een paar keer een kapotte hoes gehad, waarschijn tijdig ontdekt
en ik rij nog met de originele assen rond.
Als je zoals ik regelmatig gekke dingen doet in het terrein dan moet je nou eenmaal meer onderhoud plegen.
Beide remklauwen voor hebben al een vastzittende zuiger gehad.
Ook heb ik al een paar keer ernstig verroeste glijpennen van de remklauwen moeten vervangen.
Uitlaat delen ook al regelmatig vervangen.
Let wel, we praten over een legacy van 1999 hier.
En dus ook de drukverlies in de automaat gehad, netjes gerepareerd bij 250000 kmmet een
nieuwe o-ringenset en niet met de complete koppeling zoals eerder beschreven.
Lichte bump heb ik ook met afremmen, al vanaf het begin en dit is gewoon het terugschakelen wat
de bak doet.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 20 aug 2014 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Outback 2004

Bericht door SP-Boxer »

Mijn auto is nu eenmaal ene 2004, kan ik weinig aan veranderen.

Subaru uitlaat gaat wel langer mee dan 6 jaar. Echter erg afhankelijk van gebruik, kilometers etc.
Heb zelf bij de Legacy I pas na 15 jaar de einddemper vervangen, en na 20 jaar een lekje vooraan gekregen.

De Legacy III uit 2002 van mijn vader heeft afgelopen jaar een rotte flens gehad en de demper is bijna aan de beurt. Kilometerstand net boven een ton.

Mijn Legacy IV is nu 10 jaar en heeft ook nog een volledig originele uitlaat. (125.000km)


Verder zijn de aandrijfassen inderdaad een kwestie van regelmatig de hoezen controleren. Als de hoezen niet stuk zijn, dan worden de assen oud.
Remzuiger verhaal ken ik niet. Als de auto regelmatig gebruikt wordt zul je dat probleem niet snel hebben.
Wiellagers achter zou kunnen, nog geen last van, maar wie weet. Het komt opzich wel vaker voor dat er een slechte serie wiellagers gemonteerd is. Volgens mij is de Legacy IV ook de eerste met dit type lager, dus het zou me niets verbazen!
"I feel Legacy"
Arie mouwrie
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 mar 2014 18:26

Re: Outback 2004

Bericht door Arie mouwrie »

erichendri schreef:Wat je daar noemt bij de zwakke punten is onzin.
Bouwjaar 2004 is nu 10 jaar oud, mag er iet kapot gaan in de tussentijd.
Uitlaat is afhankelijk van hoe er mee gereden wordt en na een jaar of 6 gewoon nodig.
ik heb tot nu toe 1 kapot achterwiellager gehad,rechtsachter (200000 km) en
linksachter zit er na 3500000 km nog op, rechts kan ook door meegenomen stoepjes komen.
Remzuiger (piston) is vaak geen problemen mee, als ze vastzitten kan dat komen doordat
bij montage van nieuwe remblokken het hoesje tussen komt en lek raakt.
En aandrijfassen voor, door de steeds langere onderhouds (jaarlijkse) intervallen kan het natuurlijk
voorkomen dat je te lang met een gescheurde aandrijfas hoes rondrijd, daar kunnen de
homokineten niet tegen en gaan daardoor stuk wat een ratel geeft in bochten.
Heb met mijn legacy al een paar keer een kapotte hoes gehad, waarschijn tijdig ontdekt
en ik rij nog met de originele assen rond.
Als je zoals ik regelmatig gekke dingen doet in het terrein dan moet je nou eenmaal meer onderhoud plegen.
Beide remklauwen voor hebben al een vastzittende zuiger gehad.
Ook heb ik al een paar keer ernstig verroeste glijpennen van de remklauwen moeten vervangen.
Uitlaat delen ook al regelmatig vervangen.
Let wel, we praten over een legacy van 1999 hier.
En dus ook de drukverlies in de automaat gehad, netjes gerepareerd bij 250000 kmmet een
nieuwe o-ringenset en niet met de complete koppeling zoals eerder beschreven.
Lichte bump heb ik ook met afremmen, al vanaf het begin en dit is gewoon het terugschakelen wat
de bak doet.

Eric
Zwakke punten zijn geen onzin:

o ringen in automaat? ingelopen zuiger is iets anders dan een o-ring. zuiger is versleten, los je niet op met een o-ring. hoe doe jij dit??? :| :|
pistons in de remklauw is gewoon slechte kwaliteit (dealers hebben ze meestal gewoon liggen, niet voor niks)
zeker na 100.000 km. bij meerdere outback heb ik dit gehad. Middemdemper is na 7 jaar ook niet nromaal bij een auto van 50k euro.

verder prima auto!!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Outback 2004

Bericht door erichendri »

Meeste remklauwzuigers heb ik vervangen doordat de stofhoes stukgegaan was
tijdens het vervangen van de remblokken, hoes komt er dan tussen en gaat stuk.
Zuiger bij mij was ook weer netjes te krijgen door hem wat op te schuren met fijn schuurpapier.
Een dealer die wat wil verdienen gooit er dan een nieuwe zuiger in.
De zuigers bij subaru zij misschien voor meerdere modellen gelijk en
heeft er daardoor eentje op de plank liggen.
Wij bij mazda hadden juist verschillende zuigers, daardoor niks op voorraad of blijven
liggen doordat een reparatie toch meeviel.
Laatst moest er voor mij een revisiesetje besteld worden van een remklauw, lag dus niet op de plank.
Automaat verhaal kan ook verkeerd uitgelegd zijn door de reperateur en misschien is
bij deze nieuwere bak een andere reparatie voorschrift.
Weet dat bij de legacy llll de solenoids in het brein los te halen zijn
maar niet los te betellen zijn, dus vervanging van complete brein a 1300 euro.
En als we over bedragen praten, weet je wat er allemaal stuk gaat bij een mercedes
van meer als 50000 euro of bij een opel.
Gekke is dat bij die merken alles wordt geaccepteerd en bij mazda en subaru niet.
Dat is mijn ervaring, bij beide merken als monteur gewerkt.
Bijvoorbeeld : remblokken en schijven bij 30000-40000 km.
Uitlaten na 3-4 jaar et....etc.....
En net wat marcel zegt, is afhankelijk hoe er mee gereden wordt.
De een doet er 3 jaar mee, de ander 7 jaar, geld ook voor de kilometers.

Eric
Dave_de_W
Berichten: 51
Lid geworden op: 27 jan 2014 21:11

Re: Outback 2004

Bericht door Dave_de_W »

Auto inmiddels verkocht; na voeren van een rechtszaak is er voor +4000 euro aan gerepareerd door de verkopende partij (grotendeels uitbesteed aan een Sub dealer) oa;

-Center diff koppelingset
-Reviseren Middendif
-Plate central Clutch
-Shaft complete rear drive
-Plate 3.3+31523
-Snapring at box
-Gasket transmission case
-Shaft Assembly reduction Drive gear
-ATF olie
-Valve controller AlT

Grappig om te lezen dat de meeste adviezen (van oa. Eric en Arie) hier wel bleken te kloppen.

De originele uitlaatdemper is door de verkoopgarage nog (goed) hersteld en zit er nog onder, is wel roestig maar is de orginele.

Hiermee waren de problemen met de aandrijving/automaat voor 100% opgelost.

In het jaar daarna nog nieuwe remschijven/blokken en een nieuwe remklauw vóór (zuiger vastgelopen) gemonteerd. In Oostenrijk gestrand met een versleten aandrijfas LV en een gehorig lager achter. Ik ben nog bezig om gevolgschade te verhalen (auto heeft in totaal 2x 4 maanden bij de verkopende partij gestaan om te herstellen. Ik was gedwongen om een vervangende gezinsauto aan te schaffen waardoor ik o.a. 1x teveel afschrijving heb gehad de afgelopen jaren), verzekering, wegenbelasting, etc.

Ik ga nu verder met een 3.0r voor de boodschappen + vakantie's en rij dagelijks in een 100% elektrische auto (ook nog een Alfa spider voor de mooie dagen). Ik heb de 3.0r gekocht met achterstallig onderhoud (want: duur om te laten vervangen met orginele delen) en heb achter nieuwe schokdempers/veren laten plaatsen (van pedders, voor was al vernieuwd), een compleet nieuwe (2 einddempers, T-stuk en middendemper) uitlaat (imitatie, 139 euro uit Duitsland), nieuwe remschijven en blokken vóór (van EBC). Auto rijdt nu weer 100%.
EvertCruise
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mei 2022 15:11

Re: Outback 2004 - automaat 'gedoe' - interessant..

Bericht door EvertCruise »

Dag allen,

ik lees dit 'oude' bericht en het heeft veel info
omdat automaten altijd een onderwerp van veel discussie is (in mijn vorige volvo-leven ook;) heeft t ook nu weer mijn interesse

na een maand m'n 'nieuwe' Outback vertroetelen (nieuwe olie, banden, benzine (! knapt de katalysator & 2e sensor erg van op!) zijn aanloop storing-tjes verdwenen

blijft er één over: af en toe 'schommelt' de motor (onbelast gas geven, accelereren, gas los)
omdat dit 'af en toe' is, zonder enig verband met lpg/benzine, koud/warm, bochten/snelweg, etc., vermoed ik zelf:

1) koppelomvormer - automaat olie is volgens boekje steeds ververst, maar dat is minder dan de helft van de olie; ik vermoed dat olie 'in koppelomvormer blijft hangen' en daardoor af en toe een klodder olie op 1 plek wat de onbalans veroorzaakt - of is dat onzin? als dit geen onzin is, ga ik automaat laten spoelen

2) center differential / selenoid / electronische regeling (mijn Outback 2.5 non-turbo automaat bj. 2007 heeft geen Visco als ik t goed heb) - dit gaat allemaal boven mijn pet

3) ergens in de voortrein (is door subaru-garage (& autobanden specialist & plaatselijke Suzuki garage ivm airco service) gecontroleerd: alleen stabilisator rubbers begonnen iets te scheuren, dus zijn met airco service (kosten werkelijk niets;) vervangen)) - dit omdat in FWD-stand (dus even zekering geplaatst) het probleem verergerde; na 10 km zekering verwijderd en met rit (65 km) totaal geen enkel probleem meer - mijn idee: uitschakelen van electronische regeling kracht verdeling (doet de selenoid dit?) en weer inschakelen van deze 'computer', lijkt alles gereset (dit is leken-praat, maar iedereen heeft ervaring met een computer 'die t even niet doet...?' en het advies: 'heb je het al uit en aan gezet?!?' waarna alles weer functioneert zoals t behoort.


als laatste: Dave, wat een goed stuk tekst - heftig om zoiets af te moeten sluiten met een rechtzaak...


p.s. mogelijk dat dit verhaal in andere plekken op dit forum voorkomt, maar mijn zoekfunctie werkt helemaal niet...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Outback 2004

Bericht door erichendri »

Tsja, wat moeten we hiermee of wat is de bedoeling?
Ga een poging wagen.

Het schommelen kan inschakelen airco zijn.
Gebeurd ook als die niet aan staat en de knop op standje voorruit staat.
De sensoren die je vervangen hebt zijn origineel?

1) klopt, je vervangt niet alle olie, daarom ook een interval van 60000 meen ik samen met het uitwendige filter.
Spoelen ben ik geen voorstander van.

2) Alle automaten hebben de 4wd electronisch geregeld en is permanent.
De handbakken bij subaru een visco, dat is bij andere merken anders ivm milieu voordelen.

Met de zekering reset je het inderdaad, net als met auto uitzetten en weer starten.
Bij mij was de 4wd storing ook weer ff weg en het "power" lampje knipperde niet meer.

Wat betreft je banden, altijd per 4 vervangen zodat je 4 dezelfde hebt.
Wissel ze ook elke ±15000 km zodat ze gelijkmatiger slijten.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 05 jun 2022 23:17, 3 keer totaal gewijzigd.
EvertCruise
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mei 2022 15:11

Re: Outback 2004

Bericht door EvertCruise »

airco stond uit
sensorrn (je bedoelt sensors neem ik aan) zijn niet vervangen - niet meer nodig - stab.rubbers wel vervangen
1) waarom niet spoelen? ik overweeg dat juist wel zodat alle olie uit koppelomvormer is - dat is juist wat blijft zitten naar mijn idee
2) fijn dat t geen visco is (volvo forums klagen daar altijd over...)
dat resetten klopt dus
ook vandaag met 150 km (retour, ik rijd 110 op teller met cruise) totaal geen enkel probleem - lekker in de onvoorstelbare regen met awd ;) goed gevoel
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Outback 2004

Bericht door erichendri »

Volvo's hebben problemen met de haldex 4wd koppeling.
Is een elektronische aan/uit 4wd koppeling.
Ligt aan verschillende banden monteren.
Vervangen van slechts 2 banden.
Niet elke 15000 km wisselen voor naar achter.
Maar bovenstaande kunnen veel merken met 4wd niet tegen.

Eric
Plaats reactie