Subaru EJ25 motor

Onderdelen of auto's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
julian7701
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 jan 2012 07:27

Subaru EJ25 motor

Bericht door julian7701 »

Hoi ik wil binnenkort mijn impreza swappen naar een EJ25 motor. Dus ik zoek een complete EJ25 motor liefste van voor 97'
EJ22 kan ik ook overwegen.. Maar EJ25 gaat wel uit naar mijn voorkeur. Mag lekke koppakking hebben aangezien ik deze toch ga vervangen.
Subaru Altijd genieten!
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Subaru EJ25 motor

Bericht door dj rene »

Enig idee wat er bij een motorruil komt kijken?
Alleen al de kabelboom is voor veel mensen een uitdaging.
Deze is niet plug and play.
Als je een automaat van jouw genoemde bouwjaar bemachtigd dan krijg waarschijnlijk één met een grote witte stekker met 88 pennetjes op de ECU.
Bij deze moet je heel goed weten wat je doet, anders hou je hem niet aan de loop op langer termijn.
Die met 96 pennetjes is veel makkelijker om te foppen.

Alleen koppakkingen vervangen bij een lekke kop op deze motoren is ook niet voldoende, laat staan alleen koppen vlakken.
Heb ook geen idee wat je budget is voor een project als dit. maar als je alle pakkingen, keringen, waterpomp en distributie gaat vervangen, dan kan ik je nu al vertellen dat je dit niet met een paar honderd euro gaat redden (als je het op de juiste manier gaat doen met de juiste materialen).
Ik ben benieuwd wat dit gaat worden en ga het ook zeker volgen.

Let wel, ik veroordeel het niet, maar ik zie helaas veel van dit soort projecten stranden omdat het vaak meer kost dan dat mensen denken.
Dan hebben we het vaak nog niet eens over de technische kennis.

Dus ik laat me graag verrassen.


Groet René
Evolution Speed Barn
Gebruikersavatar
julian7701
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 jan 2012 07:27

Re: Subaru EJ25 motor

Bericht door julian7701 »

dj rene schreef:Enig idee wat er bij een motorruil komt kijken?
Alleen al de kabelboom is voor veel mensen een uitdaging.
Deze is niet plug and play.
Als je een automaat van jouw genoemde bouwjaar bemachtigd dan krijg waarschijnlijk één met een grote witte stekker met 88 pennetjes op de ECU.
Bij deze moet je heel goed weten wat je doet, anders hou je hem niet aan de loop op langer termijn.
Die met 96 pennetjes is veel makkelijker om te foppen.

Alleen koppakkingen vervangen bij een lekke kop op deze motoren is ook niet voldoende, laat staan alleen koppen vlakken.
Heb ook geen idee wat je budget is voor een project als dit. maar als je alle pakkingen, keringen, waterpomp en distributie gaat vervangen, dan kan ik je nu al vertellen dat je dit niet met een paar honderd euro gaat redden (als je het op de juiste manier gaat doen met de juiste materialen).
Ik ben benieuwd wat dit gaat worden en ga het ook zeker volgen.

Let wel, ik veroordeel het niet, maar ik zie helaas veel van dit soort projecten stranden omdat het vaak meer kost dan dat mensen denken.
Dan hebben we het vaak nog niet eens over de technische kennis.

Dus ik laat me graag verrassen.


Groet René
Evolution Speed Barn
Subaru Altijd genieten!
Gebruikersavatar
julian7701
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 jan 2012 07:27

Re: Subaru EJ25 motor

Bericht door julian7701 »

Mijn impreza is officeel van 95 met een 2.0 motor.. In 96 op kenteken gezet. Dus opzich moet het niet zo extreem lastig zijn om een 2.5 motor te swappen..

Daarom wil ik eigenlijk ook een motor hebben die niet is geüpdatet zegmaar dus van voor 97.. Dat is net een beetje de overgang toen ze de EJ motoren hebben geüpdatet. (Toen de impreza Een facelift kreeg en de legacy 3 onderweg was)

Ze zeggen dat ik anders ook de inlaat van mijn 2.0 erop kan zetten.. En dan met de injectoren van een 2.5.. opzich hoeft het dan niet extreem lastig te worden.. En duur... Ik begin er ook niet eerder aan zodra ik alles heb liggen.. Zodat ik lekker door kan werken...

Maar het is ook vrij lastig te vinden een complete motor. Ik kan nu in iedergeval wel een 2.2 motor krijgen met ook nog eens een lage stand dus dat scheelt me ook nog wat kosten op d riem en waterpomp etc na en ik weet dat een EJ22 er sowieso inpast zonder al teveel poespats

Als ik zo nadenk kan ik denk ik toch eerder een 2.2 overwegen...
Subaru Altijd genieten!
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Subaru EJ25 motor

Bericht door dj rene »

Een EJ22 Sohc is veel makkelijker om te doen.
Je moet nog steeds een aangepaste kabelboom hebben omdat de Oude EJ22 4 stekkers op de ECU hebben en jij waarschijnlijk maar 3.
Dus ben je een motor, kabelboom en ECU uit dezelfde auto nodig.
Geen idee wie jouw van info voorziet over ombouwen van motoren, maar daar zou ik gauw afscheid van nemen.
Een EJ20 of EJ22 Sohc inlaat spruitstuk past niet op een onderblok van een EJ25 Dohc.
Wel kun een EJ20 Sohc inlaat spruitstuk op een EJ22 onderblok schroeven.
Dan zit je nog steeds met een kabelboom waar maar een ECU op past van de 2.0.

Dus ga je goed verdiepen in dingen die wel kunnen en niet alles geloven wat je op het net leest. ;)


Groet René
Evolution Speed Barn.
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Subaru EJ25 motor

Bericht door leggymarco »

Een 2.2 is in mijn opinie de beste beslissing.is de wagen manueel of automaat?de meeste 2.5 motoren zijn altijd automaat dus zit je ook weer vast aan die kabelboom alhoewel het makkelijk omzeilt kan worden bij ombouw naar manueel.volgens mij heeft het 2.5 blok ook egr maar dat weet ik niet zeker...de inlaat hoort altijd bij de koppen die je gebruikt,ook hier zou het kunnen dat het uitwisselbaar is.
Je moet er voor zorgen dat het project geen bron van ergernis gaat worden en het beste is nog altijd de simpele oplossing.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Subaru EJ25 motor

Bericht door dj rene »

Kun je me uitleggen hoe jij de 88 pins stekker van een 2.5 Dohc automaat voor de gek zou houden zodat hij denkt dat er een handbak achter hangt?
Ben benieuwd hoe je dit op gaat lossen.
Over dit gedeelte heb ik zelf nogal een poosje gedaan voordat ik het goed had lopen, ook op langer termijn.
Een massa draad op een bepaalde pen aanleggen bij deze motor op de ECU werkt niet, deze optie is niet op deze ECU's.

Inlaat spruitstuk hoeft niet altijd bij de koppen te blijven er is veel mogelijk hoor maar niet alles past.
Ga je van de 2.0 auto de ECU op de EJ22 motor gebruiken?
Ik denk dat je de motor dan te kort doet en de 136Pk gaat er dan niet uit komen.
Vroege EJ22 motoren hebben ook geen 3 stekkers op de motor, maar twee grote en twee kleine voor de nokkenas en krukas sensor.
Dus dit wordt ook weer een aanpasinkje in de draadboom.

Groet René
Evolution Speed Barn.
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Subaru EJ25 motor

Bericht door leggymarco »

Nochtans heb ik mijn svx met automaat omgebouwd naar manueel.één jumper gemaakt en een sensor gezet om signaal te geven naar de ecu meer is het niet.daarna wat bekabeling van achteruitijlichten en wat sensoren doorlussen,stelt niks voor.
Gebruikersavatar
Mrdjc
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 jan 2015 19:57

Re: Subaru EJ25 motor

Bericht door Mrdjc »

Als je wilt weten wat een gereviseerde (Zelf al het werk gedaan / koppen vlakken & afpersen laten doen) EJ25 kost moet je het mij eens vragen.

Niet goedkoop is het antwoord. - Ik denk dat ik tegen de €1500,- aanzit aan onderdelen en werk.

Automaat ombouwen, zoals leggymarco zegt, stelt niet zo veel voor.

Je hoeft in principe alleen de "in versnelling" sensor te foppen zodat je kunt starten etc :)

Als je cruise control erbij wilt word het iets ingewikkelder aangezien je geen koppeling hebt om de cruise uit te laten slaan als je hem aanraakt.

Maar alles is te maken met een beetje fantasie ;-)

Hier heb je een berg aan foto's van mijn BD9 revisie.
http://s219.photobucket.com/user/Mrdjc/slideshow/BD9
Daily: 2006 Forester SG9 2.5 XT 4EAT
Hobbybak: 1996 Legacy BD9 2.5 4EAT
Gebruikersavatar
julian7701
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 jan 2012 07:27

Re: Subaru EJ25 motor

Bericht door julian7701 »

leggymarco schreef:Een 2.2 is in mijn opinie de beste beslissing.is de wagen manueel of automaat?de meeste 2.5 motoren zijn altijd automaat dus zit je ook weer vast aan die kabelboom alhoewel het makkelijk omzeilt kan worden bij ombouw naar manueel.volgens mij heeft het 2.5 blok ook egr maar dat weet ik niet zeker...de inlaat hoort altijd bij de koppen die je gebruikt,ook hier zou het kunnen dat het uitwisselbaar is.
Je moet er voor zorgen dat het project geen bron van ergernis gaat worden en het beste is nog altijd de simpele oplossing.
Auto is manueel geen automaat.. ik denk dat ik maar mooi een 2.2 ga monteren als ik het zo hoor word het nogal ingewikkeld om een 2.5 in te bouwen
Subaru Altijd genieten!
Gebruikersavatar
julian7701
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 jan 2012 07:27

Re: Subaru EJ25 motor

Bericht door julian7701 »

dj rene schreef:Kun je me uitleggen hoe jij de 88 pins stekker van een 2.5 Dohc automaat voor de gek zou houden zodat hij denkt dat er een handbak achter hangt?
Ben benieuwd hoe je dit op gaat lossen.
Over dit gedeelte heb ik zelf nogal een poosje gedaan voordat ik het goed had lopen, ook op langer termijn.
Een massa draad op een bepaalde pen aanleggen bij deze motor op de ECU werkt niet, deze optie is niet op deze ECU's.

Inlaat spruitstuk hoeft niet altijd bij de koppen te blijven er is veel mogelijk hoor maar niet alles past.
Ga je van de 2.0 auto de ECU op de EJ22 motor gebruiken?
Ik denk dat je de motor dan te kort doet en de 136Pk gaat er dan niet uit komen.
Vroege EJ22 motoren hebben ook geen 3 stekkers op de motor, maar twee grote en twee kleine voor de nokkenas en krukas sensor.
Dus dit wordt ook weer een aanpasinkje in de draadboom.

Groet René
Evolution Speed Barn.
Een maatje van me draait een 2.2 motor op een 1.6 ecu enigste wat hij heeft gedaan is er dan 2.2 injectoren opgezet
Subaru Altijd genieten!
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Subaru EJ25 motor

Bericht door leggymarco »

Mrdjc schreef:Als je wilt weten wat een gereviseerde (Zelf al het werk gedaan / koppen vlakken & afpersen laten doen) EJ25 kost moet je het mij eens vragen.

Niet goedkoop is het antwoord. - Ik denk dat ik tegen de €1500,- aanzit aan onderdelen en werk.

Automaat ombouwen, zoals leggymarco zegt, stelt niet zo veel voor.

Je hoeft in principe alleen de "in versnelling" sensor te foppen zodat je kunt starten etc :)

Als je cruise control erbij wilt word het iets ingewikkelder aangezien je geen koppeling hebt om de cruise uit te laten slaan als je hem aanraakt.

Maar alles is te maken met een beetje fantasie ;-)

Hier heb je een berg aan foto's van mijn BD9 revisie.
http://s219.photobucket.com/user/Mrdjc/slideshow/BD9
Je hebt het wel grondig aangepakt zie ik :okeee:

Ik zie dat je van weert bent dat maskt ons een beetje buren want ik ben van bocholt ;)
Gebruikersavatar
julian7701
Berichten: 230
Lid geworden op: 13 jan 2012 07:27

Re: Subaru EJ25 motor

Bericht door julian7701 »

Hoi ik heb toch een EJ25 gekocht deze motor loopt goed op de 2.0 draadboom paste 1op1 1 heb de motor draadboom gewoon overgezet
Subaru Altijd genieten!
Plaats reactie