Outback 1997
Outback 1997
Door de weinig florisante order-portefeuille in mijn ZZP-bestaan, ga ik de Outback verkopen. In ieder geval schorsen..........
Ik heb m vorige week op Speurders gezet en heb al 1 reaktie; € 500,00
Die prijs had ik ook in mn hoofd, maar dat was alleen voor de winterbanden op stalen velg Dit zijn Vredestein Snowtracs, welke er 2 maanden onder gezeten heeft. Maat 205/70 R15 96T. nw.prijs €180,- per stuk.
M.a.w.: Is er iemand geintressseerd in de auto OF alleen de winterbanden ( beide kan natuurlijk ook): voor vragen of een schappelijk bod ...... Hier Plaatsen
Ik heb m vorige week op Speurders gezet en heb al 1 reaktie; € 500,00
Die prijs had ik ook in mn hoofd, maar dat was alleen voor de winterbanden op stalen velg Dit zijn Vredestein Snowtracs, welke er 2 maanden onder gezeten heeft. Maat 205/70 R15 96T. nw.prijs €180,- per stuk.
M.a.w.: Is er iemand geintressseerd in de auto OF alleen de winterbanden ( beide kan natuurlijk ook): voor vragen of een schappelijk bod ...... Hier Plaatsen
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: Outback 1997
jeetje Jan , dan is de nood wel hoog. helaas zijn dit ook slechte tijden om te verkopen. iedereen houd zijn hand op de knip. had alleen verwacht dat van al je auto's dit de laatste zou zijn die je weg doet.
suc6 man en als ik iets weet hoor je het wel.
suc6 man en als ik iets weet hoor je het wel.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: Outback 1997
Vandaag de stoute schoenen maar eens aangetrokken en de schijven roestvrij gemaakt. Daarna op aanraden van Peter naar de garage geweest en een simpele CO2 test gedaan IN de vulhals van de radiator.
Dit n.a.v. de koelproblemen op de terugreis vanuit Hongarije. En jawel, lekkende kop(pakkingen). Nou ga ik eerst eens mn strategie bepalen wat te doen; maken , laten maken, niks meer mee te maken hebben.
Marnix, is het een optie om een andere, evt lichtere motor via via (jij ) terug te plaatsen?
Dit n.a.v. de koelproblemen op de terugreis vanuit Hongarije. En jawel, lekkende kop(pakkingen). Nou ga ik eerst eens mn strategie bepalen wat te doen; maken , laten maken, niks meer mee te maken hebben.
Marnix, is het een optie om een andere, evt lichtere motor via via (jij ) terug te plaatsen?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Outback 1997
Dat kan, maar inbouw doe ik niet (mag niet meer van mijn vrouw) helaas.
Re: Outback 1997
Ik ga vandaag maar eens een beetje loopruimte maken in de garage en ga i.o.m. Peter Goede de motor uitbouwen en eens bezien wat de "schade" is. Pech is wel dat ik nogal gammel ben van iets te zwaar werk van afgelopen week
Eerlijk gezegd denk (of hoop) ik dat eea nog zal meevallen. Zowel de schade als de stijfheid..........
Cross my fingers, Jan
Eerlijk gezegd denk (of hoop) ik dat eea nog zal meevallen. Zowel de schade als de stijfheid..........
Cross my fingers, Jan
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Outback 1997
Succes met de uitbouw, let op dat de koppelomvormer niet mee komt met de motor dan ben je verder van huis.
Re: Outback 1997
Hmmmm, na wat ruggespraak met Marnix toch nog maar even in de koelkast, deze klus
Het heeft toch wel wat meer voeten in aarde als ik zelf dacht. Ik dacht de koppen vlakken, pakkingen, distr.riem etc, maar de motor zou ook geheel uitelkaar moeten om ook die vlakken aan te pakken
Voordeel uit deze les; garage is weer gangbaar..........
Het heeft toch wel wat meer voeten in aarde als ik zelf dacht. Ik dacht de koppen vlakken, pakkingen, distr.riem etc, maar de motor zou ook geheel uitelkaar moeten om ook die vlakken aan te pakken
Voordeel uit deze les; garage is weer gangbaar..........
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: Outback 1997
Als je met Peter uit- en inbouw kunt regelen kunnen wij misschien een andere deal maken m.b.t. reparatie van de OB motor (zie ook recente PB's )
Re: Outback 1997
Ik heb het "projekt" maar even op een zijspoor gezet, Marnix. Er komt nu wat werk op me af, zodat ik er komende weken niet aan toekom. Daarna ben ik met vakantie vanaf 24/4.
Ook Peter had wel wat tijd over en is nu ook weer div. dingen aan het aanpakken, camping, boot, e.d.
Ik ga komende zondag, als er niks tussen komt, de luchtveer wisselen van de blauwe XT. Die WAS werkende toen ik de rode XT stilzette.
Ook Peter had wel wat tijd over en is nu ook weer div. dingen aan het aanpakken, camping, boot, e.d.
Ik ga komende zondag, als er niks tussen komt, de luchtveer wisselen van de blauwe XT. Die WAS werkende toen ik de rode XT stilzette.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: Outback 1997
een zijspoor is ook een spoor. dat blok gaat er echt wel uit
en dan komen we er nog wel ff op terug.
Dat ding moet gewoon weer betrouwbaar gaan rijden. Zou toch zonde zijn
en dan komen we er nog wel ff op terug.
Dat ding moet gewoon weer betrouwbaar gaan rijden. Zou toch zonde zijn
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: Outback 1997
Als er behoefte is aan een hulpje..
You got my number
You got my number
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Re: Outback 1997
Gisteravond was ik op een meeting van een vriendenclubje in wording van "interessante" auto's. Ik kwam daar een kennis tegen van zeker 30 jaar geleden.
Nu blijkt hij al bijna 15 jaar bij Subaru-Nederland in Hoofddorp te werken als...... Cursus -leider van moeilijke vraagstukken. Tenminste; daar kwam zijn funktie-omschrijving op neer.
De verhalen over de Outback- motoren, welke rondgaan op internet bij de div.fora, verwijst hij direkt naar de prullenbak.
Het probleem met de eerste 2,5liter motoren ligt aan de verkeerde samenstelling van de koppakkingen. Wanneer er geregeld door ECHT langdurige belastingen (dus hitte) de koelvloeistof de kans krijgt om in de cilinder(s) te geraken ( om na de explosie weer teruggeperst te worden), ontstaat CAVITATIE.
Dus het konstante heen en weer spoelen/persen van de vloeistof geeft uitslijting. Nu kan je zelf wel bedenken wat een dunne cylinderwand aan weerstand heeft...... Wanneer men de koppen eraf heeft, LIJKT het wel of er een stuk(je) weggebroken is.
Nu blijkt hij al bijna 15 jaar bij Subaru-Nederland in Hoofddorp te werken als...... Cursus -leider van moeilijke vraagstukken. Tenminste; daar kwam zijn funktie-omschrijving op neer.
De verhalen over de Outback- motoren, welke rondgaan op internet bij de div.fora, verwijst hij direkt naar de prullenbak.
Het probleem met de eerste 2,5liter motoren ligt aan de verkeerde samenstelling van de koppakkingen. Wanneer er geregeld door ECHT langdurige belastingen (dus hitte) de koelvloeistof de kans krijgt om in de cilinder(s) te geraken ( om na de explosie weer teruggeperst te worden), ontstaat CAVITATIE.
Dus het konstante heen en weer spoelen/persen van de vloeistof geeft uitslijting. Nu kan je zelf wel bedenken wat een dunne cylinderwand aan weerstand heeft...... Wanneer men de koppen eraf heeft, LIJKT het wel of er een stuk(je) weggebroken is.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: Outback 1997
kijk jan , daar kunnen we wat mee.
dus die koppen gaan er gewoon af en gevlakt met nieuwe pakkingen er op en rijden met dat blauwe ding.
heeft die oude vriend ook een goed onderkomen ???
dus die koppen gaan er gewoon af en gevlakt met nieuwe pakkingen er op en rijden met dat blauwe ding.
heeft die oude vriend ook een goed onderkomen ???
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: Outback 1997
Als je 100% betrouwbaarheid wilt, dan zul je de koppen en decken moeten vlakken en er een koppakking van de latere 2.5 motoren op moeten zetten.
"I feel Legacy"
Re: Outback 1997
@ Niksnut.... Was dat maar waar, maar dit gegeven bied wel weer perspectieven
@ Boxer...... De goede, latere pakkingen uiteraard.... Ook is er ooit geopperd dat het blok ook uit elkaar zou moeten, maar ook dat valt nog te bezien.
Wel te rusten
@ Boxer...... De goede, latere pakkingen uiteraard.... Ook is er ooit geopperd dat het blok ook uit elkaar zou moeten, maar ook dat valt nog te bezien.
Wel te rusten
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: Outback 1997
ik snap sp-boxer wel . als je voor 100% wilt gaan , maar ik heb heel vaak koppakkingen vervangen van aluminium (open deck) motoren en nog nooit een blok gevlakt. Wel de kop. en de pasvlakken gecontroleerd waarbij 1 keer en krom blok aan het licht kwam en dat was ook nog eens een fabrieksfout.
zelf denk ik gezien het de rijstijl van the dude, dat enkel de koppen vlakken en met goede pakkingen weer in elkaar de legacy de weg weer op kan.
het enige vraagstuk die ik niet kan beantwoorden is of de koppen er af kunnen zonder dat het blok uit de auto moet. want hoewel dat bij highrider vrij gemakkelijk ging is het toch weer extra werk buiten op straat.
zelf denk ik gezien het de rijstijl van the dude, dat enkel de koppen vlakken en met goede pakkingen weer in elkaar de legacy de weg weer op kan.
het enige vraagstuk die ik niet kan beantwoorden is of de koppen er af kunnen zonder dat het blok uit de auto moet. want hoewel dat bij highrider vrij gemakkelijk ging is het toch weer extra werk buiten op straat.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
- justyfever
- Berichten: 1438
- Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02
Re: Outback 1997
Maar het is ook niet zomaar een standaard lekke koppakking Peter, hij gaat perst immers gassen/koelwater langs de koppakking.
Dit zal m.i. aan de onder óf bovenkant van de pakking gebeuren (of bij de boxer links of rechts ).
Gebeurd dit aan de kant van het blok dan kan ik me voorstellen dat het blok gedeckt moet worden.
Maarr, ik heb hier verder geen praktijk ervaring mee hoor
Dit zal m.i. aan de onder óf bovenkant van de pakking gebeuren (of bij de boxer links of rechts ).
Gebeurd dit aan de kant van het blok dan kan ik me voorstellen dat het blok gedeckt moet worden.
Maarr, ik heb hier verder geen praktijk ervaring mee hoor
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Re: Outback 1997
vind het wel een leuk discussiepunt.
bij een outboard heb je meerdere cilinders (lijn) , wat ik meemaak is dat soms het dammetje tussen 2 cilinders lek is , maar vaker dat de pakking is weggebrand naar het koelkanaal toe. maar nooit heeft de cilinderbus , of het pasvlak, daar onder geleden. alleen door de lokale temperatuur verschillen omdat er gassen in het koelkanaal komen , trekt de kop wat krom . een blok krom laten trekken is zo goed als onmogelijk. daarbij wordt een automotor veel minder belast als een boot motor. deze draaien altijd boven half gas.
als ik mijn outboard uitlees dan draaid hij 70% van de tijd boven de 3500 toeren en met enige regelmaat volgas.
ik zou wel eens willen horen van iemand die van een EJ25 blok enkel de kop heeft gevlakt en met nieuwe pakkingen heeft gemonteerd en vervolgen binnen korte tijd weer de pakkingen eruit heeft geblasen. en dan bedoel ik niet de circuit rijders.
bij een outboard heb je meerdere cilinders (lijn) , wat ik meemaak is dat soms het dammetje tussen 2 cilinders lek is , maar vaker dat de pakking is weggebrand naar het koelkanaal toe. maar nooit heeft de cilinderbus , of het pasvlak, daar onder geleden. alleen door de lokale temperatuur verschillen omdat er gassen in het koelkanaal komen , trekt de kop wat krom . een blok krom laten trekken is zo goed als onmogelijk. daarbij wordt een automotor veel minder belast als een boot motor. deze draaien altijd boven half gas.
als ik mijn outboard uitlees dan draaid hij 70% van de tijd boven de 3500 toeren en met enige regelmaat volgas.
ik zou wel eens willen horen van iemand die van een EJ25 blok enkel de kop heeft gevlakt en met nieuwe pakkingen heeft gemonteerd en vervolgen binnen korte tijd weer de pakkingen eruit heeft geblasen. en dan bedoel ik niet de circuit rijders.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: Outback 1997
Ik heb ooit eens van een EJ25 van 1999 de pasvlakken van de cilinderkoppen en van het blok enkel opgeschuurd en daarna gemodificeerde pakkingen teruggeplaatst en het ding rijd nog steeds. Moet er wel bij zeggen dat van de koppakkingen de speciale zwarte coatinglaag los begon te raken wat de oorzaak van het lekken naar buiten was.
Re: Outback 1997
Rudy zijn methode zal ook voor 80-90% goed zijn hoor. Ik gaf inderdaad de werkwijze aan voor 100%.
Ik denk trouwens dat de koppen er niet af komen met het blok in de auto. Zou het ook niet willen proberen. Dat is veels te veel geklooi.
Het blok is er zo uit, die ervaring heb je al, Peter.
Ik denk trouwens dat de koppen er niet af komen met het blok in de auto. Zou het ook niet willen proberen. Dat is veels te veel geklooi.
Het blok is er zo uit, die ervaring heb je al, Peter.
"I feel Legacy"
Re: Outback 1997
Denk dat je de kopbouten er niet uit krijgt. Zelfs als dat wel zou lukken... Het werkt toch veel makkelijker met het blok uit de auto.
Blok is er binnen 2 uurtjes uit. En als je je koppen gaat vlakken, dan ben je toch niet in een dag klaar...
Blok is er binnen 2 uurtjes uit. En als je je koppen gaat vlakken, dan ben je toch niet in een dag klaar...
"I feel Legacy"
Re: Outback 1997
Ik zal nog eens nader kontakt opnemen met mijn nieuwe VRIEND bij Subaru Nederland. We hebben al email-adressen uitgewisseld, maar ik ben het nou al weer kwijt
Hij heeft t ook nog even gehad over inbus-pluggen a/d zijkant van de koppen. Via deze gaten kan men dan de zuigerpennen uitnemen en kunnen de koppen er zo afgepakt worden. Maw; zonder motor uitbouwen?
edit: ik kreeg opeens een ingeving en ik het het adres weer! Wat denken jullie...... zal ik deze Outback eens aanmelden als studiemateriaal voor een van zijn cursussen
Mochten jullie ook nog vragen hebben, kan ik ze wel van t weekend aan hem stellen.
Hij heeft t ook nog even gehad over inbus-pluggen a/d zijkant van de koppen. Via deze gaten kan men dan de zuigerpennen uitnemen en kunnen de koppen er zo afgepakt worden. Maw; zonder motor uitbouwen?
edit: ik kreeg opeens een ingeving en ik het het adres weer! Wat denken jullie...... zal ik deze Outback eens aanmelden als studiemateriaal voor een van zijn cursussen
Mochten jullie ook nog vragen hebben, kan ik ze wel van t weekend aan hem stellen.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: Outback 1997
mijn nieuwe VRIEND
dus wij zijn je vrienden niet meer ????
Hij heeft t ook nog even gehad over inbus-pluggen a/d zijkant van de koppen. Via deze gaten kan men dan de zuigerpennen uitnemen en kunnen de koppen er zo afgepakt worden. Maw; zonder motor uitbouwen?
met die pluggen heb je niets van doen. enkel als je het blok helemaal uit elkaar wilt nemen en dus ook de zuigers er uit wilt halen moet je deze pluggen er uit halen. voor het enkel losnemen van de koppen dus niet. je zal enkel de distributie en de spruitstukken los moeten nemen.
op zich gaat dat makkelijker als het blok op de werkbank staat.
edit: en nu weet ik dat het wel moet want de bouten zijn te lang , thanks rudy
al ik deze Outback eens aanmelden als studiemateriaal voor een van zijn cursussen
het is natuurlijk makkelijker om het met zijn alle te doen in een verwarmd klaslokaal
zou dat zeker proberen. kost het alleen de pakkingen.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]