Outback 1997

Zet hier je eigen auto te koop
Plaats reactie
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Outback 1997

Bericht door the dude »

Door de weinig florisante order-portefeuille in mijn ZZP-bestaan, ga ik de Outback verkopen. In ieder geval schorsen..........
Ik heb m vorige week op Speurders gezet en heb al 1 reaktie; € 500,00 :)

Die prijs had ik ook in mn hoofd, maar dat was alleen voor de winterbanden op stalen velg :mrgreen: Dit zijn Vredestein Snowtracs, welke er 2 maanden onder gezeten heeft. Maat 205/70 R15 96T. nw.prijs €180,- per stuk.

M.a.w.: Is er iemand geintressseerd in de auto OF alleen de winterbanden ( beide kan natuurlijk ook): voor vragen of een schappelijk bod ...... :arrow: Hier Plaatsen
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Outback 1997

Bericht door niksnut »

jeetje Jan , dan is de nood wel hoog. helaas zijn dit ook slechte tijden om te verkopen. iedereen houd zijn hand op de knip. had alleen verwacht dat van al je auto's dit de laatste zou zijn die je weg doet.

suc6 man en als ik iets weet hoor je het wel.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Outback 1997

Bericht door the dude »

Vandaag de stoute schoenen maar eens aangetrokken en de schijven roestvrij gemaakt. Daarna op aanraden van Peter naar de garage geweest en een simpele CO2 test gedaan IN de vulhals van de radiator.

Dit n.a.v. de koelproblemen op de terugreis vanuit Hongarije. En jawel, lekkende kop(pakkingen). Nou ga ik eerst eens mn strategie bepalen wat te doen; maken , laten maken, niks meer mee te maken hebben. :)

Marnix, is het een optie om een andere, evt lichtere motor via via (jij :?: ) terug te plaatsen?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Outback 1997

Bericht door LeoneTurbo »

Dat kan, maar inbouw doe ik niet (mag niet meer van mijn vrouw) helaas.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Outback 1997

Bericht door the dude »

OK, eea genoteerd en eens de kosten op n rijtje zetten.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Outback 1997

Bericht door the dude »

Ik ga vandaag maar eens een beetje loopruimte maken in de garage en ga i.o.m. Peter Goede de motor uitbouwen en eens bezien wat de "schade" is. Pech is wel dat ik nogal gammel ben van iets te zwaar werk van afgelopen week :(

Eerlijk gezegd denk (of hoop) ik dat eea nog zal meevallen. Zowel de schade als de stijfheid..........

Cross my fingers, Jan
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Outback 1997

Bericht door LeoneTurbo »

Succes met de uitbouw, let op dat de koppelomvormer niet mee komt met de motor dan ben je verder van huis.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Outback 1997

Bericht door the dude »

Hmmmm, na wat ruggespraak met Marnix toch nog maar even in de koelkast, deze klus :)

Het heeft toch wel wat meer voeten in aarde als ik zelf dacht. Ik dacht de koppen vlakken, pakkingen, distr.riem etc, maar de motor zou ook geheel uitelkaar moeten om ook die vlakken aan te pakken :shock:


Voordeel uit deze les; garage is weer gangbaar..........
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Outback 1997

Bericht door LeoneTurbo »

Als je met Peter uit- en inbouw kunt regelen kunnen wij misschien een andere deal maken m.b.t. reparatie van de OB motor (zie ook recente PB's ;) )
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Outback 1997

Bericht door the dude »

Ik heb het "projekt" maar even op een zijspoor gezet, Marnix. Er komt nu wat werk op me af, zodat ik er komende weken niet aan toekom. Daarna ben ik met vakantie vanaf 24/4.

Ook Peter had wel wat tijd over en is nu ook weer div. dingen aan het aanpakken, camping, boot, e.d.

Ik ga komende zondag, als er niks tussen komt, de luchtveer wisselen van de blauwe XT. Die WAS werkende toen ik de rode XT stilzette.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Outback 1997

Bericht door niksnut »

een zijspoor is ook een spoor. dat blok gaat er echt wel uit :D :D
en dan komen we er nog wel ff op terug.
Dat ding moet gewoon weer betrouwbaar gaan rijden. Zou toch zonde zijn
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Outback 1997

Bericht door justyfever »

Als er behoefte is aan een hulpje.. :mrgreen:
You got my number
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Outback 1997

Bericht door the dude »

Nog steeds te koop voor een redelijke prijs.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Outback 1997

Bericht door the dude »

Gisteravond was ik op een meeting van een vriendenclubje in wording van "interessante" auto's. Ik kwam daar een kennis tegen van zeker 30 jaar geleden.
Nu blijkt hij al bijna 15 jaar bij Subaru-Nederland in Hoofddorp te werken als...... Cursus -leider van moeilijke vraagstukken. Tenminste; daar kwam zijn funktie-omschrijving op neer.

De verhalen over de Outback- motoren, welke rondgaan op internet bij de div.fora, verwijst hij direkt naar de prullenbak.

Het probleem met de eerste 2,5liter motoren ligt aan de verkeerde samenstelling van de koppakkingen. Wanneer er geregeld door ECHT langdurige belastingen (dus hitte) de koelvloeistof de kans krijgt om in de cilinder(s) te geraken ( om na de explosie weer teruggeperst te worden), ontstaat CAVITATIE.
Dus het konstante heen en weer spoelen/persen van de vloeistof geeft uitslijting. Nu kan je zelf wel bedenken wat een dunne cylinderwand aan weerstand heeft...... Wanneer men de koppen eraf heeft, LIJKT het wel of er een stuk(je) weggebroken is.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Outback 1997

Bericht door niksnut »

kijk jan , daar kunnen we wat mee. :okeee:
dus die koppen gaan er gewoon af en gevlakt met nieuwe pakkingen er op en rijden met dat blauwe ding.
heeft die oude vriend ook een goed onderkomen ??? :D :D :D
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Outback 1997

Bericht door SP-Boxer »

Als je 100% betrouwbaarheid wilt, dan zul je de koppen en decken moeten vlakken en er een koppakking van de latere 2.5 motoren op moeten zetten.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Outback 1997

Bericht door the dude »

@ Niksnut.... Was dat maar waar, maar dit gegeven bied wel weer perspectieven :)

@ Boxer...... De goede, latere pakkingen uiteraard.... Ook is er ooit geopperd dat het blok ook uit elkaar zou moeten, maar ook dat valt nog te bezien.



Wel te rusten
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Outback 1997

Bericht door niksnut »

ik snap sp-boxer wel . als je voor 100% wilt gaan , maar ik heb heel vaak koppakkingen vervangen van aluminium (open deck) motoren en nog nooit een blok gevlakt. Wel de kop. en de pasvlakken gecontroleerd waarbij 1 keer en krom blok aan het licht kwam en dat was ook nog eens een fabrieksfout.
zelf denk ik gezien het de rijstijl van the dude, dat enkel de koppen vlakken en met goede pakkingen weer in elkaar de legacy de weg weer op kan.
het enige vraagstuk die ik niet kan beantwoorden is of de koppen er af kunnen zonder dat het blok uit de auto moet. want hoewel dat bij highrider vrij gemakkelijk ging is het toch weer extra werk buiten op straat.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Outback 1997

Bericht door justyfever »

Maar het is ook niet zomaar een standaard lekke koppakking Peter, hij gaat perst immers gassen/koelwater langs de koppakking.
Dit zal m.i. aan de onder óf bovenkant van de pakking gebeuren (of bij de boxer links of rechts ;)).
Gebeurd dit aan de kant van het blok dan kan ik me voorstellen dat het blok gedeckt moet worden.

Maarr, ik heb hier verder geen praktijk ervaring mee hoor ;)
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Outback 1997

Bericht door niksnut »

vind het wel een leuk discussiepunt.
bij een outboard heb je meerdere cilinders (lijn) , wat ik meemaak is dat soms het dammetje tussen 2 cilinders lek is , maar vaker dat de pakking is weggebrand naar het koelkanaal toe. maar nooit heeft de cilinderbus , of het pasvlak, daar onder geleden. alleen door de lokale temperatuur verschillen omdat er gassen in het koelkanaal komen , trekt de kop wat krom . een blok krom laten trekken is zo goed als onmogelijk. daarbij wordt een automotor veel minder belast als een boot motor. deze draaien altijd boven half gas.
als ik mijn outboard uitlees dan draaid hij 70% van de tijd boven de 3500 toeren en met enige regelmaat volgas.
ik zou wel eens willen horen van iemand die van een EJ25 blok enkel de kop heeft gevlakt en met nieuwe pakkingen heeft gemonteerd en vervolgen binnen korte tijd weer de pakkingen eruit heeft geblasen. en dan bedoel ik niet de circuit rijders.
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:04

Re: Outback 1997

Bericht door Rudy »

Ik heb ooit eens van een EJ25 van 1999 de pasvlakken van de cilinderkoppen en van het blok enkel opgeschuurd en daarna gemodificeerde pakkingen teruggeplaatst en het ding rijd nog steeds. Moet er wel bij zeggen dat van de koppakkingen de speciale zwarte coatinglaag los begon te raken wat de oorzaak van het lekken naar buiten was.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Outback 1997

Bericht door SP-Boxer »

Rudy zijn methode zal ook voor 80-90% goed zijn hoor. Ik gaf inderdaad de werkwijze aan voor 100%.

Ik denk trouwens dat de koppen er niet af komen met het blok in de auto. Zou het ook niet willen proberen. Dat is veels te veel geklooi.
Het blok is er zo uit, die ervaring heb je al, Peter.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Outback 1997

Bericht door the dude »

waarom krijg je de koppen er dan niet af? Ruimte tekort?
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Outback 1997

Bericht door SP-Boxer »

Denk dat je de kopbouten er niet uit krijgt. Zelfs als dat wel zou lukken... Het werkt toch veel makkelijker met het blok uit de auto.

Blok is er binnen 2 uurtjes uit. En als je je koppen gaat vlakken, dan ben je toch niet in een dag klaar...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Outback 1997

Bericht door the dude »

Ik zal nog eens nader kontakt opnemen met mijn nieuwe VRIEND bij Subaru Nederland. We hebben al email-adressen uitgewisseld, maar ik ben het nou al weer kwijt :oops:

Hij heeft t ook nog even gehad over inbus-pluggen a/d zijkant van de koppen. Via deze gaten kan men dan de zuigerpennen uitnemen en kunnen de koppen er zo afgepakt worden. Maw; zonder motor uitbouwen?



edit: ik kreeg opeens een ingeving :idea: en ik het het adres weer! Wat denken jullie...... zal ik deze Outback eens aanmelden als studiemateriaal voor een van zijn cursussen 8-) :?:

Mochten jullie ook nog vragen hebben, kan ik ze wel van t weekend aan hem stellen.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Outback 1997

Bericht door niksnut »

mijn nieuwe VRIEND

dus wij zijn je vrienden niet meer ????
Hij heeft t ook nog even gehad over inbus-pluggen a/d zijkant van de koppen. Via deze gaten kan men dan de zuigerpennen uitnemen en kunnen de koppen er zo afgepakt worden. Maw; zonder motor uitbouwen?

met die pluggen heb je niets van doen. enkel als je het blok helemaal uit elkaar wilt nemen en dus ook de zuigers er uit wilt halen moet je deze pluggen er uit halen. voor het enkel losnemen van de koppen dus niet. je zal enkel de distributie en de spruitstukken los moeten nemen.
op zich gaat dat makkelijker als het blok op de werkbank staat.

edit: en nu weet ik dat het wel moet want de bouten zijn te lang , thanks rudy :D
al ik deze Outback eens aanmelden als studiemateriaal voor een van zijn cursussen

het is natuurlijk makkelijker om het met zijn alle te doen in een verwarmd klaslokaal
zou dat zeker proberen. kost het alleen de pakkingen.
Plaats reactie